Slår ned på villende markedsføring hos flyselskapene
Europeiske forbrukermyndigheter går sammen for å bekjempe grønnvasking i flybransjen.
Det europeiske forbrukernettverket CPC, hvor Forbrukertilsynet også deltar, har sendt ut brev til 20 flyselskaper angående mulige lovbrudd som følge av «grønnvasking».
Norge leder an i arbeidet mot flyselskapene sammen med EU-kommisjonen samt forbrukermyndighetene i Belgia, Nederland og Spania.
Det melder Forbrukertilsynet på egne nettsider.
I brevene påpeker de ulike typer potensiell grønnvasking og oppfordrer flyselskapene til å følge regelverket for bruk av klima- og miljøpåstander i markedsføring, et regelverk som er likt i hele EU/EØS.
Villedende påstander
Alle flyselskap skal overholde forbudet mot bruk av villedende klima- og miljøpåstander i markedsføringen.
Eksempler på markedsføring som kan være villedende og forbudt inkluderer å gi inntrykk av at CO2-kompensasjon for flyreiser kan oppnås gjennom betaling for klimaprosjekter med usikker positiv effekt eller for alternativt drivstoff uten å klargjøre effekten.
Bruk av begreper som «bærekraftig» drivstoff uten tydelig forklaring av miljøeffekten eller påstander om netto nullutslipp uten klare mål og forpliktelser er også problematiske.S
– Forbrukerne ønsker å ta mer klima- og miljøvennlige valg. Da må vi som tilsynsmyndighet passe på at flyselskapene, som representerer en særlig forurensende bransje, ikke utnytter forbrukernes ønsker ved å drive villedende markedsføring. Vi forventer at flybransjen tar innover seg alvoret av at EU-kommisjonen sammen med oss og andre land nå tar opp disse saken, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
Økonomiske sanksjoner
Flyselskapene har fått 30 dager på seg til å svare på hvordan de vil håndtere de mulige lovbruddene.
EU-kommisjonen vil deretter organisere møter mellom flyselskapene og forbrukermyndighetene for å diskutere løsninger, og de vil overvåke at endringene blir gjennomført.
Hvis flyselskapene ikke tar nødvendige skritt for å overholde regelverket, kan det europeiske nettverket av forbrukermyndigheter bestemme seg for å håndheve eventuelle lovbrudd, blant annet ved å bruke økonomiske sanksjoner.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no