Slik skal Snapchat vokse
Skal ha 450 millioner brukere innen utgangen av 2023.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Etter en tøff sommer med oppsigelser og kraftig fall på børsen, har Snap-sjef Evan Spiegel lagt frem en plan for hvordan Snapchats eierselskap skal vokse neste år. Det er The Verge som har fått tilgang til det interne notatet.
Snapchat-abonnement
Antall brukere skal økes med 30 prosent, til 450 millioner, og inntektene skal økes til seks milliarder dollar innen utgangen av 2023.
Det skal oppnås med en kombinasjon av å øke antall brukere, få brukerne til å bruke mer tid på plattformen og en utvidelse av det betalte Snapchat Plus-abonnementet.
Snapchat Plus er et abonnement som koster 49 kroner per måned, og som gir brukeren en rekke ekstra funksjoner i appen.
Snap Inc. har tidligere sagt at de forventer å ha fire millioner Snapchat Plus-abonnenter innen utgangen av året.
Målet i den nye planen er 10 millioner abonnenter innen utgangen av 2023.
Brukerveksten skal blant annet komme ved å få flere 30- og 40-åringer til å bruke Snapchat.
I dag er appen mest populær blant de yngste aldersgruppene. Økt fokus på funksjonene Map og Spotlight skal også få brukerne til å bruke 10 prosent mer tid på Snapchat.
Map er en kartfunksjon hvor du kan se hvilke av dine Snap-venner som er i nærheten og hvor andre brukere befinner seg. Spotlight er Snapchats kortform video-produkt, som konkurrerer med TikTok og Reels.
Tilpasset virkelighet (Augmented Reality – AR) er også et satsingsområde.
Skal stoppe Metas kompiering
Ved siden å få brukerne til å bruke Lenses, Snapchats AR-filtere, mye mer, er målet at minst 10 prosent av reklameinntektene skal komme fra AR-basert reklame.
Snap har også ambisjoner om å selge AR-teknologien sin til andre plattformer.
Notatet bemerker også at de vil jobbe med å gjøre funksjonene i Snapchat vanskeligere for konkurrenter å kopiere.
Det er nok et spark til Instagram-eier Meta, som har kopiert funksjoner fra konkurrenter over en lav sko de siste årene.
Spiegels plan kommer i kjølvannet av at Snap nylig sa opp 20 prosent av de ansatte, etter en periode med fallende børsverdi. Han påpeker at selskapet ikke har nådd 4 av de 5 målene de satte seg for 2022.