Human-Etisk Forbund oppfordrer til kritisk tenking i ny kampanje
Bruker blant annet animasjonsfilm og podkast i kampanjen «Er du sikker på det?».
Denne artikkelen er over to år gammel.
Human-Etisk Forbunds nye kampanje «Er du sikker på det?», inkluderer fire uttak. Tre hovedfilmer med historier om folk som har endret endret egne oppfatninger, animasjonsfilm, og flere videoer. I tillegg en podkast med gjester som Harld Eia og Andreas Wahl.
Innholdet er produsert av Something Good, kommunikasjonsavdelingen og andre fagressurser i Human-Etisk Forbund.
– Vi ønsker å få folk til å stoppe opp og tenke over sitt eget verdenssyn. Når du er skråsikker på din egen holdning enten det er til homofile, konspirasjonsteorier eller naturmedisin, så kan det ha konsekvenser for andre enn deg selv. Vi lurer oss selv og vi lurer andre, og eneste måte å forebygge lureri innenfor viktige temaer, er å kunne drive kildekritikk og tenke kritisk, sier kommunikasjonssjef i Human Etisk forbund, Marit Øimoen, i en pressemelding.
Funnet ekte mennesker
Something Good står bak utarbeidelse av konsept, animasjonsfilmen og hovedfilmene.
– Vi lagde en animasjonsfilm som forklarer hvordan hjernen vår er som en muskel og at den må trenes for at den skal fungere bra.
- Etter å ha forklart hvordan vi funker, ønsket vi å finne ekte mennesker hvor skråsikkerheten har hatt en personlig konsekvens for dem. Å endre oppfatning om noe som identifiserer deg som deg er vanskelig nok, sier kreativ leder Markus Lind i Something Good.
Kommunikasjonsrådgiver i Human-Etisk Forbund Thea Skyvulstad, har jobbet med utvikling av kampanjen fra ide til lansering, sammen med kollega og politisk seniorrådgiver Even Gran.
– Vi har gjennom arbeidet fulgt en ambisjon om at vi skal holde opp et speil for oss selv og for andre. Vårt mål er å skape bevissthet om at vi alle blir lurt av vår egen hjerne. Den trekker sammenhenger og konklusjoner helt selv, fordi det ofte er hensiktsmessig for oss at en god del av dagliglivets valg tas på automatikk.