Forlater Gyro etter 16 år
– starter opp for seg selv
Med bransjens endringer innså han at tiden var inne for å søke nye utfordringer.
Etter over 16 år som prosjektleder og produsent i eventbyrået Gyro, har Vegard Saxegaard Reiten nå valgt å stå på egne bein og etablert sitt eget selskap, Saxreiten.
– Jeg innså at det var på tide å søke nye utfordringer i livet. Samtidig skjer det store endringer i bransjen, forteller Reiten til KOM24.
Morsom utfordring
Han peker på at markedet har endret seg betydelig de siste årene, med store oppkjøp og sammenslåinger i byråbransjen. Samtidig oppretter mange kunder større og egne eventavdelinger.
I fjor sommer ble det klart at Gyro ble en del av Nordens største eventbyrå, Liwlig Group. Oppkjøpet kom kort tid etter at Liwlig Group kjøpte 6. Sans.
– Jeg har fått henvendelser fra andre byråer og kunder som ønsker at jeg skal jobbe direkte for dem. Dette gjelder spesielt på kundesiden, hvor de ser behov for økt kompetanse innen innkjøp og prosjektutvikling, sier Reiten.
Det nye selskapet skal i første omgang drives av Reiten alene, men han har allerede knyttet til seg et nettverk av frilansere.
– Det finnes mange dyktige prosjektledere, produsenter og grafiske innholdsprodusenter som jobber for seg selv. Å kunne ta utfordringer fra kunder på både store og små jobber, og sette sammen et skreddersydd team, som ikke nødvendigvis bare er de man har innomhus, er en spennende og morsom utfordring, forklarer han.
Én av få
Reiten understreker at hans brede erfaring er en styrke i det nye selskapet, og han mener at Saxreiten skal skille seg ut i markedet ved å tilby en unik kombinasjon av høy kompetanse og allsidighet.
– Jeg er en av de få i bransjen som har jobbet både som prosjektleder og produsent i mange år. Jeg har erfaring fra høynivå, blant annet som produksjonsleder for NATO-produksjonen, samtidig som jeg har arrangert festivaler i Nord-Norge og andre mindre prosjekter.
Denne allsidigheten gjør at han kan tilby tjenester som dekker hele spekteret av behov, fra store, komplekse prosjekter til mindre oppdrag. Reiten ser også at kundenes behov er i endring:
– Flere kunder ønsker å kjøpe kun én spesifikk tjeneste fra byråene. Man trenger ikke nødvendigvis et stort team. Med min erfaring og kompetanse kan jeg levere akkurat det de etterspør, særlig i tidlig fase før man kobler på flere til gjennomføring, sier han.
Reiten er likevel klar på at det fortsatt vil være behov for store byråer, og at han også ser for seg å samarbeide med andre aktører der det er hensiktsmessig.
Økonomisk og strategisk riktig
Etter mange år i et stort byrå ser Reiten fram til å kunne styre mer selv:
– Det blir veldig rart, jeg har vært der i mange år og vært i ledelsen, men det blir også gøy å kunne legge ned den tiden for sin egen del og styre mer hva man vil jobbe med og hvem man vil jobbe med.
Reiten ønsker foreløpig ikke å offentliggjøre kundelisten, da det fortsatt gjenstår flere avklaringer. Flere potensielle oppdragsgivere er allerede i dialog med andre byråer, men vurderer nå nye samarbeidsformer.
– De ser at Saxreiten kanskje er mer økonomisk og strategisk riktig, fordi de i stedet for å få et selskap som blir en leverandør, kan tilknytte seg mer en samarbeidspartner, avslutter Reiten.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no