Tirsdag ble den 13. Gullbarbie delt ut. Denne gang til TV-serien Ex on the beach.

– Ingen pris vi ønsker oss

Discovery har hatt møte med Press etter at de ble nominert til årets Gullbarbie.

Publisert Sist oppdatert

Natt til tirsdag ble det klart at TV-serien Ex on the beach tildeles Gullbarbie.

Prisen deles ut av Press - Redd Barna Ungdom, og omtales ofte som en «versting-pris», fordi det er en pris som deles ut til den medie- og reklameaktøren som får barn og unge til å føle seg verst.

– Prisen Ex on the Beach nå har fått, er ingen pris vi ønsker oss, skriver kommunikasjonsdirektør i Warner Bros. Discovery, Hanne McBride, i en e-post til KOM24.

Og legger til at hun synes jobben Press gjør er viktig, og at de heier på ungdom som sier fra, men at de ikke er enige i alle premissene.

– Som vi sa da nominasjonen ble annonsert, er vi ikke enige i alle premissene organisasjonen har lagt til grunn, og vi har hatt et godt møte med dem som jeg tror og håper begge parter satte pris på.

Press skriver at de mener Ex on the Beach Norge må ta et større ansvar, gitt den enorme påvirkningskraften realityserier har på barn og unge.

– For å ta dette ansvaret på alvor, må noe gjøres med kropps- og sexfokuset, både i markedsføringen og i seriens innhold, skriver de på hjemmesiden.

Leder i Press, Isaac Eldstad Røssnes sier at de opplevde møtet med Discovery som positivt, og at de tydelig fikk forklart begrunnelsen for nominasjonen.

– Det var selvfølgelig noen uenigheter, men vi opplevde at produksjonen var bevisst på hvilket ansvar de har overfor barn og unge og vurderer dette kontinuerlig. Møtet resulterte ikke i noen konkrete tiltak, men vi håper at dette ikke er slutten på dialogen vår med dem. Vi gleder oss til å se hva Discovery gjør videre, sier han til KOM24.

Powered by Labrador CMS