Sjefredaktør i Nordlys, Helge Nitteberg.

Kommentar:

Politikerne undergraver sitt eget demokrati

Facebook betalte usle 5,3 millioner kroner i skatt til den norske stat i fjor. Partiene på Stortinget la igjen fire ganger så mye penger på Facebook-gründer Mark Zuckerbergs plattformer bare i løpet av valgkampen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De ni partiene på Stortinget brukte 25 millioner kroner på annonsekjøp i sosiale medier under valgkampen. Det kunne bransjenettstedet KOM24 avsløre tidligere denne uka. Fire av fem kroner gikk til Facebook og Instagram, som har Facebook-gründer Mark Zuckerberg som største eier.

– Mildt sagt underlig

Facebook hadde inntekter på nærmere 200 milliarder kroner i Europa i 2020. Anslag presentert i E24 tilsier at Facebook-omsetningen i Norge var på 2,4 milliarder kroner.

Likevel betalte Facebook Norway usle 5,3 millioner i skatt til den norske stat, basert på en oppgitt omsetning på 53,9 millioner kroner. Gapet mellom de reelle inntektene fra nordmenn og norske selskaper og det Facebook til syvende og sist betaler skatt av, er mildt sagt formidabelt.

Hadde Facebook betalt skatt av sine egentlige inntekter her til lands, hadde det gitt mer enn 240 millioner kroner i inntekter til statskassa. Det er penger som kunne vært brukt på skole, omsorg, fylkesveier og andre viktige tiltak for fellesskapet.

Et annet perspektiv: For hver krone Facebook tjener i det norske annonsemarkedet, er det potensielt ei krone tapt for norsk næringsliv. Norske avishus og mediebyråer har trolig tapt flere titalls milliarder i inntekter de senere årene til en utenlandsk aktør, som legger igjen smuler til fellesskapet vårt.

I lys av dette blir det mildt sagt underlig at de politiske partiene er med på Facebook-galoppen. Hva om partiene heller plasserte annonsekronene sine i norske mediebedrifter, som bidrar til å bygge demokrati og som i tillegg betaler skatt basert på reelle inntekter?

Det er tross alt norske mediebedrifter som dekker valgkampen, som bruker store ressurser på et mer opplyst ordskifte, og som forhåpentligvis også bidrar til valgdeltakelse.

– De politiske partiene har sviktet

Man skulle tro at politiske partier og våre fremste folkevalgte var de første til å omfavne alt som kan bidra til ytterligere bygging av demokratiet vårt. Én ting er i hvert fall sikkert: Facebook kommer ikke til å bruke en kalori på å dekke den norske valgkampen, slik Nye Troms, Nationen og Nettavisen gjør.

I det store bildet er de sosiale mediene tvert imot en utfordring, hvis målet er å nå ut med et troverdig budskap på en plattform som velgerne kan stole på.

Den massive pengebruken på amerikanske børsgiganter taler sitt tydelige språk: Partiene fylles mer og mer opp med bataljoner av rådgivere som har hele sin virkelighetsforståelse knyttet til dynamikken i sosiale medier. Det har ført til et skrikende misforhold mellom det man sier og det man gjør.

Det er behov for større og bredere perspektiver. De politiske partiene har sviktet i en viktig forpliktelse. De burde bruke sine (offentlige) midler til å styrke norsk næringsliv og arbeidsplasser, og i tillegg ta vare på samfunnets demokratiske infrastruktur.

Denne kommentaren stod først på trykk i nordnorsk debatt.

Powered by Labrador CMS