Her har kommunikasjonsavdelingen økt fra to til ti personer på få år:
Mener Facebook misbruker makten de har
– Foreløpig er vanskelig å kutte det ut helt, fordi man på mange måter er fanget i en håpløs situasjon, men den skal vi komme oss ut av, sier kommunikasjonssjefen i Human-Etisk Forbund.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I mai 2019 besto kommunikasjonsavdelingen til Human-Etisk Forbund av to rådgivere. Nå teller avdelingen ti personer.
– I Human-Etisk Forbund har jeg fått mulighet og tillit til å bygge opp en avdeling basert på bred, men spisset kompetanse. Jeg har bevisst satset på folk som komplimenterer hverandre faglig, men som har felles innstilling: ambisiøse og samarbeidsorienterte. Sannelig har vi allerede vist at det nytter, forteller kommunikasjonssjef Marit Øimoen, i en pressemelding mandag.
Har endret tone og stil
Hun begynte som kommunikasjonssjef i Human-Etisk Forbund i mai 2019, og kommunikasjonsavdelingen har vokst fra to til ti rådgivere fram til i dag. Målrettet arbeid med kommunikasjon og markedsføring har gitt gode resultater for forbundet, og vært en viktig bidragsyter for flere innmeldte medlemmer.
– I 2019 nådde vi all-time-high, med 7600 innmeldinger. I år har vi allerede slått denne med god margin: så langt har over 8000 meldt seg inn, mens snittet fra 2010 til 2018 lå på 4200 årlige innmeldinger.
Human-Etisk Forbund har for mange blitt assosiert med kirkekritikk. En målsetning kommunikasjonsavdelingen har jobbet mye med, er å endre tonen og stilen på kommunikasjonen:
– Humanisme er nå det livssynet aller flest i Norge har. Human-Etisk Forbund representer ikke lenger minoriteten. Det må ha noe å si for hvordan vi ordlegger oss, hvilke politiske saker vi fronter, innholdet i kampanjene våre og, ikke minst, hvordan vi er til stede for våre medlemmer i store og små øyeblikk gjennom hele livet.
Utesteng for å forsvare kvinners rettigheter
Gjennom de to siste årene har Human-Etisk Forbunds Facebook-annonsekonto blitt stengt flere ganger.
– Når vi har annonsert innhold som forsvarer kvinners rett til abort og frihet og rettigheter for LHBT+, grunnleggende verdier i humanismen, så har annonsene blitt stoppet og kontoen stengt, sier kommunikasjonssjefen.
Derfor ser de etter andre kanaler.
– Vi er i gang med å teste ut og måle andre plattformer for effektiv annonsering. Det har foreløpig gitt veldig spennende resultater. Vi skrur opp arbeidet i 2022, og er klare på at vi skal bli betydelig mindre avhengige av Facebook.
Øimoen peker på de etisk problematiske sidene ved å bruke Facebook som annonseplattform.
– Med avsløringene som kom tidligere i høst om hvordan Facebook aktivt fremmer ulikt innhold, og sensurerer annet, fikk vi bekreftet at de er en aktør som misbruker makten de har, noe som utfordrer demokratiet. Samtidig tilbyr de en så effektiv annonsekanal, at det foreløpig er vanskelig å kutte det ut helt. På mange måter er man jo litt fanget i en håpløs situasjon, men den skal vi komme oss ut av.