Når vi lanserer nye produkter som retter seg mot det dagens unge liker, ser vi at det gir god effekt.

Meta vokser i alle aldersgrupper, og er fortsatt Norges desidert største sosiale medier-aktør

«Å skape et bilde av at Facebook mister de yngre brukerne til Snapchat, slik KOM24 skriver i sin kommentar til tallene, er ikke korrekt», skriver Nina K. Hareide-Larsen, kommersiell leder, Meta Norge i denne kommentaren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag morgen var jeg til stede og deltok i diskusjonen etter presentasjonen av tallene i Ipsos «Sosiale medier tracker» for første kvartal i 2022. Spesielt gledelig var det å se at alle Metas plattformer har god vekst, særlig i aldersgruppen 18-29. Dette tyder på at vi treffer godt med innovasjonen vi gjør på produktene våre.

Tallene viser at Facebook fortsatt er størst, og at bruken blant alle aldersgrupper har gått opp i årets første kvartal. Hele 67 prosent av befolkningen over 18 år er daglig innom Facebook. Den positive trenden gjelder også for Messenger og Instagram, som øker i antall daglige brukere. Det betyr at Meta fortsatt er Norges desidert største sosiale medier-aktør.

Å skape et bilde av at Facebook mister de yngre brukerne til Snapchat, slik KOM24 skriver i sin kommentar til tallene, er ikke korrekt. Bruken øker i alle aldersgrupper - inkludert 18 - 39 år. 53 prosent av de mellom 18 og 39 år bruker Facebook daglig, og 63 prosent bruker Instagram daglig. Økningen (i prosentpoeng) i daglig bruk på Instagram er også større enn hos Snapchat.

Selv om Facebook, Instagram og Snapchat kategoriseres som sosiale medier, er det stor forskjell i hvordan de brukes. Å sidestille hele Facebooks tjenestespekter med Snapchat er like feil som å sammenligne et helt univers med en enkelt planet. En slik sammenlikning bidrar mer til forvirring enn til opplysning blant de som trenger sosiale medier til å skape verdi for sine bedrifter. Snapchat, som Messenger, handler primært om 1:1-kommunikasjon. På Facebook og Instagram kan både brukerne og annonsørene snakke til så mange de ønsker samtidig. Det er kombinasjonen av alle mulighetene for å skape synlighet på våre plattformer, som gjør disse unike for annonsørene.

Hvordan de unge bruker Facebook og Instagram har endret seg. Teknologien utvikler seg i takt med våre behov, og vi ser at de yngre ønsker andre måter å uttrykke seg på enn generasjonen før dem. Når vi lanserer nye produkter som retter seg mot det dagens unge liker, ser vi at det gir god effekt. Et eksempel på dette er Reels, korte multiklipp-videoer, som trekker mange unge til plattformen. Vår ambisjon har alltid vært å treffe optimalt på brukernes mange ønsker og behov. Ikke bare for å bevare posisjonen hos brukerne, men også for å styrke den.

Tross at vi snart fyller 20 år, er Meta fortsatt like ivrige og innovasjonsdrevne, og vi tror at de store teknologiske fremskrittene fortsatt ligger foran oss. Vår misjon er å være en ledende bidragsyter for utviklingen av metaverset, som er en av de mest spennende teknologiske innovasjonene siden dagens internett ble allment tilgjengelig. Nysgjerrigheten og lysten til å være med på “det neste store” ser vi appellerer bredt, ikke minst blant de unge. VR og AR er eksempler på teknologi som ikke lenger bare tilhører fremtiden, men noe som allerede tar vesentlig plass i mange unge og voksne menneskers liv.

Meta vil fortsette å utvikle nyskapende og spennende tjenester for brukere i alle aldre og vi skal forsterke vår posisjon hos alle våre annonsører - uansett hvem de ønsker å nå.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS