Pfizers kommunikasjonssjef: – Slutt å ljug!
Reagerer på løgn i kommentarfelt.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg har lite lyst å framstå som breial. Det er en liten ting og jeg tror folk som er interessert i kommunikasjon synes det var gøy for det var snappy formulert.
Det sier Pfizers kommunikasjonssjef i Norge, Joachim Henriksen, til KOM24.
Han har det siste døgnet fått mye oppmerksomhet på sosiale medier for sitt korte og konsise svar til en vaksineskeptiker.
– Det er utrolig mye surr
Inne på gruppen Stopp vaksineaksjonen.no var det tirsdag denne uken en debatt som startet om vaksinemotstandere som hadde protestert. I den påfølgende tråden var det en bruker som hevdet at han hadde en norsk bekjent som jobbet i Pfizer og som hadde røpt til han at vaksinene ikke ble så bra som man hadde trodd.
Da brøt Henriksen inn og bad vedkommende om å slutte å lyve.
Men dette er ikke akkurat første gang noe som er skeptiske til vaksine uttrykker seg i kommentarfeltene, så hvorfor reagerer du her?
– Vi sitter og ser en hel masse tåpelige spekulasjoner hele tiden om vaksine generelt og vår vaksine og vitenskapen bak vaksinene. Vi sitter på hendene våre og tenker det er utrolig mye surr, men det er ikke vår jobb alltid å rydde opp i alt det, sier han og understreker at helsemyndighetene har hovedrollen i kommunikasjonen om vaksinene. Han påpeker også at han tror ikke vaksinemotstandere blir nevneverdig imponert om et legemiddelselskap svarer.
– Det er gode grunner til at vi ikke skal stikke hodet fram for mye. Men her er det noe helt åpenbart svadabasert, der en hevder å kjenne noen i Pfizer i Norge som har sagt dette. Det er tatt helt ut av det blå, det er 100 prosent åpenbart for meg at det er løgn og det går rett inn på selskapet, sier han.
Dermed tok Henriksen en beslutning der og da.
Trende på Twitter
– Jeg hadde ikke et ønske om å gå inn i en lang dialog, men jeg måtte få slått fast at det som ble sagt fra avsenderen var pølsevev. Ren fantasi, sier han.
I ettertid har svaret fra kommunikasjonssjefen spredd seg på sosiale medier.
– Jeg hadde ikke trodd jeg skulle trende på Twitter når jeg er 47, sier han.
Han sier at det er mange venner og bekjentskaper som har merket seg svaret fra han, og så har det spredd seg rundt i kommunikasjonsmiljøet i Norge.
– Kan vi forvente flere slike svar fra deg fremover?
– Om du mener svar som er konsist og rett på sak, så håper jeg vi klarer å levere på det framover. Men vi skal ikke være eplekjekke i vaksinemotstands-diskusjonen, understreker han.
Henriksen har jobbet med kommunikasjon for Pfizer i sju år, men sier at særlig det siste året har vært helt spesielt. Han peker på at de leverer over 100 legemidler til Norge årlig, men de har aldri fått så mye oppmerksomhet som siden november i for litt over ett år siden.
– Kjempegøy, slitsomt og veldig annerledes
– Jeg husker det var en dag i november 2020, jeg tror jeg var på vei på Polet. Så fikk jeg en melding der det sto «hvordan føles det å redde verden?». Så begynte det å pipe i alle meldingskanaler synkront, på en vanlig tirsdag. Mange av kollegaene mine opplevde det samme, forteller han.
Da var toppsaken på vg.no at pfizer-vaksinen var vellykket.
– Det var helt vilt. Derfra og ut har det vært trøkk, sier han.
En periode var det ekstremt mye mediehenvendelser, selv om det har roet seg nå.
– Det har vært kjempegøy, slitsomt og veldig annerledes. Vi gjør jo i stor grad det samme som vi alltid har gjort, men først nå har det blitt veldig synlig for folk flest hvor viktig denne jobben å levere legemidler og vaksiner er.