Innsikt:
Derfor blir Facebook Meta
«At Facebook på torsdag annonserte at de skifter navn til Meta, og samtidig restrukturerer selskapet, bør ikke overraske noen. Endringene har ligget i kortene lenge, og Mark Zuckerberg har hintet om det i over et halvt år.»
Denne artikkelen er over to år gammel.
Endringen er fornuftig og helt nødvendig med den visjonen vi har fått presentert den siste uken. Det er lett å trekke paralleller til Googles omstrukturering i 2015, men det er helt andre drivere bak i Facebooks tilfelle. Zuckerberg har ingen planer om å trekke seg tilbake, men ønsker å bruke mer tid på sin nye baby, Metaverse.
Visjonen Mark Zuckerberg har for selskapet fremover er noe helt annet enn det vi forbinder med Facebook-navnet. Samtidig har Facebook malt seg selv inn i et hjørne de siste årene, så de nå får kritikk uansett hva de gjør. Den situasjonen passer dårlig med kjempesatsing på en ny visjon. Derfor må Facebook finne seg i å bli redusert fra å være selve selskapet, til å være bare et av flere produkter.
Metaverse
Mark Zuckerberg har alltid hatt en visjon om å skape en plattform hvor mennesker kan møtes. Facebook var lenge sentral i den visjonen. Ved siden av å være et sosialt medium, var den også en plattform for spill, handel og andre applikasjoner. Men utviklingen gikk ikke Zuckerbergs vei, og Facebook ble etter hvert mer og mer en app som konkurrerte med andre apper om brukernes oppmerksomhet på plattformene til Apple og Google.
Så ble visjonen om Metaverse født. Ved å skape en plattform som er universal, uavhengig av hvilke fysiske enheter, applikasjoner og leverandører brukerne foretrekker, kan Mark Zuckerberg realisere drømmen om å være plattformen hvor mennesker møtes.
En forutsetning for å lykker med Metaverse er at det ikke er tett koblet til Facebook, Instagram eller noen av de andre produktene selskapet eier. Identiteten din i Metaverse må være uavhengig av hvilke sosiale medier du bruker, eller om du for eksempel sletter Facebook-kontoen din.
Metaverse er noe helt annet enn et sosialt medium. Når den viktigste satsingen i selskapet ikke lenger er et sosialt medium, er det helt naturlig at selskapet ikke er oppkalt etter et sosialt medium.
Mark Zuckerberg «blir kvitt» Facebook
Mark Zuckerberg er en utvikler og en visjonær. Han brenner for å bygge opp ting. Som han selv sa i et intervju med The Verge nylig:
- For meg personlig er det viktig at vi beveger oss mot noe. Dette er en visjon for fremtiden.
Facebook har blitt så stort nå, at jobben med å styre Facebook handler mer om forvaltning enn utvikling. Det finnes ikke så mange flere milepæler de kan nå. Det handler mer om å forvalte den enorme makten de har, løse en uendelig rekke av utfordringer og forsvare seg mot sultne konkurrenter. Ingen av de oppgavene får det til å krible i kroppen til Mark Zuckerberg.
For å kunne bruke all energi på å utvikle Metaverse, må Zuckerberg bli kvitt det daglige ansvaret for Facebook. Selv om de ikke har annonsert det ennå, vil Facebook helt sikkert få en egen sjef som har det operative ansvaret for appen. Instagram har det, WhatsApp har det, og snart får Facebook det.
I tillegg til å slippe det operative ansvaret gleder nok Mark Zuckerberg til å slippe å være skyteskive nummer én i Silicon Valley.
Facebook «blir kvitt» Mark Zuckerberg
At Facebook i snart 18 år har vært synonymt med Mark Zuckerberg har ikke bare vært en belastning for sjefen selv. Det har også vært en belastning for Facebook. Zuckerberg har alltid vært mer opptatt av mulighetene med data og informasjon, enn av begrensningene. Derfor har han gang på gang vært i utakt med utviklingen i samfunnet.
Facebook har riktignok tilpasset seg etter hvert, men alt for ofte har det tatt for lang tid og vært mot Zuckerbergs vilje. Vi så det etter Cambridge Analytica-skandalen og vi så det da Trump fikk bruke Facebook som megafon for løgner og konspirasjonsteorier etter valget i fjor høst.
Facebook har en stor jobb å gjøre med å gjenopprette tilliten, og det blir mye lettere med Mark Zuckerberg på en armlengdes avstand. En ny Facebook-sjef vil ha mye mer troverdighet når appen skal utvikles i en annen retning, enn han som har sittet ved roret i 18 år.