Facebooks eierselskap bytter nå navn til Metaverse.

Innsikt:

Her er alt du trenger å vite om Metaverse

«Da Facebook presenterte Metaverse første gang satt de fleste igjen med flere spørsmål enn svar.»

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I går fikk vi mer detaljer av Mark Zuckerberg. For oss brukere er Metaverse litt virkelighet, litt visjon og litt fantasi. For Facebook…unnskyld…for Meta er det svaret på deres to største utfordringer.

Metaverse ble presentert som en gigantisk kunstig virkelighet, der interaksjon mellom mennesker skjer i en digital verden. Slik kommer det ikke til å bli. Verden kommer i all hovedsak til å være slik vi kjenner den, også med Metaverse. Noen elementer er imidlertid i ferd med å bli virkelighet allerede.

Doom

Da jeg spilte Doom med mine kollegaer på 90-tallet drømte vi om å kunne være i spillet, ikke bare se det på en skjerm. Det kan du i dag. På samme måte kan kunstig virkelighet gi deg følelsen av å løpe gjennom vakker natur, mens du egentlig svetter på en tredemølle. Ingeniører kan diskutere virtuelle 3D-modeller av maskiner fra hver sin kant av verden, og medisinstudenter kan øve seg på digitale organer.

Presentasjonen av Metaverse inneholdt også en rekke visjoner som vil bli en realitet om noen år, når teknologien har kommet lenger. Det handler både om sensorer som gjør det mulig å fange opp mer av våre bevegelser og omgivelsene, og om muligheten til å presentere det for oss på en troverdig måte. Foreløpig minner Metaverse for mye om Minecraft og Second Life.

Apple og Google

Apropos gamle spillklassikere: Mye av visjonene om Metaverse bærer preg av et forsøk på å beskrive fremtiden ut fra kunnskapen vi har i dag. Slik som da de i 1950-årene beskrev år 2000 med flygende biler og mennesker i kule romdresser. Det tok 100 år fra de første eksperimentene med videotelefoni i 1920 til Covid-19 gjorde det naturlig for oss å møtes via en skjerm.

For Mark Zuckerberg og Fa…eh…Meta handler det imidlertid om noe helt annet enn hvordan Metaverse vil se ut. For Meta er Metaverse et forsøk på å løse deres to største utfordringer.

Den første utfordringen er at utviklingen i flere år har gått mot mobiltelefonen. Mens det tidligere var kult å være «mobile first», har det etter hvert blitt et stort problem. Den mobile verden kontrolleres av Google og Apple. Zuckerberg la ingenting imellom da han forklarte at noe av motivasjonen for Metaverse var at «mangelen på valgfrihet og høye avgifter har begrenset utviklingen» på dagens plattformer.

Metaverse er et forsøk på å styre utviklingen bort fra mobiltelefonen, over på en kunstig virkelighet hvor den fysiske enheten ikke er viktig, og hvor Google og Apple ikke har bukten og begge endene. Meta ønsker selvfølgelig å være en sentral aktør i utviklingen av Metaverse, men hevder at de jobber mot åpne standarder som ikke eies av noe enkeltselskap.

Mister de unge

Den andre utfordringen Mark Zuckerberg må løse er at han har mistet de unge. Facebook har allerede mistet draget på de unge, og Instagram utfordres hver eneste dag av nye plattformer. I dag er det Snapchat og Tik Tok, i morgen er det noe annet.

Med Metaverse flytter de fokus bort fra kampen om å være den mest populære applikasjonen, til å bli plattformen som alle de kule applikasjonene kjører på. Det er ikke så viktig om de unge foretrekker Instagram eller Snapchat hvis begge kjører i Metaverse. Da er alle en Meta-bruker.

Den delen av Metaverse vi vil merke i overskuelig fremtid er det vi i dag kjenner som kunstig virkelighet (VR) og tilpasset virkelighet (AR). Det er teknologi som allerede eksisterer, og som vil bli mer vanlig fremover. Satsingen på Metaverse vil nok bidra til at utviklingen på dette område vil gå fortere.

Virtuell porno

Like viktig som teknologien er imidlertid utviklingen i hva vi mennesker er komfortable med. Google Glass ble en spektakulær fiasko fordi vi ikke var klare for at folk gikk rundt med briller som kunne filme oss uten at vi visste om det. Det var rett og slett creepy. Den motstanden blir ikke mindre av at brillene kommer fra Mark Zuckerberg.

Det er også store utfordringer når det gjelder regulering av en mer digital virkelighet. Hvem skal kontrollere flyten av all informasjon i Metaverse? Hvordan skal innholdet reguleres? Er det tillatt med virtuell porno? Hvordan forholder vi oss til at konspirasjonsteorier blir enda mer troverdige i en kunstig virkelighet? Hvordan skal vi forhindre digital mobbing og trakassering?

Tiden vil vise om Metaverse løser flere utfordringer enn det skaper.

Powered by Labrador CMS