Er Metaverse fremtidens internett eller bare en boble?
Det store spørsmålet er om Metaverse blir Internett 3.0, eller om det blir bare en boble.
Denne artikkelen er over to år gammel.
En økning i inntektene på 20 prosent var ikke nok til å hindre at Meta (tidligere Facebook) falt 22 prosent i verdi da de la frem tallene for fjerde kvartal. Et mikroskopisk fall i antallet aktive brukere var nok til at alarmklokkene ringte på Wall Street – Facebook vokser ikke lenger! Tallene overrasket nok ikke Mark Zuckerberg. Han har sett stormskyene bygge seg opp i horisonten lenge. Derfor satser han alt på å etablere Metaverse som fremtidens internett. Det store spørsmålet er om Metaverse blir Internett 3.0, eller om det blir bare en boble.
Da Microsoft nylig kjøpte spillprodusenten Activision Blizzard for 614 milliarder kroner, begrunnet de investeringen med at det ville styrke deres posisjon i Metaverse. Activision har ingen produkter som er «Metaverse-tilpasset» enda, men Microsoft mener tydeligvis at produsenten av kjente spill som World of Warcraft, Call of Duty og Candy Crush Saga har et stort Metaverse-potensial.
Alle store selskaper med respekt for seg selv sitter nå og vurderer hvordan de skal håndtere Metaverse. Skal de investere nå og bli med fra begynnelsen av, eller skal de sitte på gjerdet og risikere at toget går mens de står igjen på perrongen.
Det er lett å få inntrykk av at Metaverse ER det nye internett. Det går nesten ikke en dag uten at det skrives noe nytt om Metaverse, og bilder fra Mark Zuckerbergs lanseringsvideo brukes som illustrasjoner på nesten alt som har med fremtiden å gjøre. Men det er langt fra sikkert at visjonen om Metaverse blir virkelighet. Det er minst like sannsynlig at det bare er en boble som sprekker etter en stund.
Utfordringene med Metaverse
Listen over argumenter for at visjonen om Metaverse skal mislykkes er lang. Det mest åpenbare er at alt som er problematisk med Facebook i dag blir mange ganger mer problematisk i Metaverse. Hatprat, trakassering, falske nyheter og konspirasjonsteorier blir mye mer virkningsfullt i en kunstig verden hvor du «er til stede». Det har allerede kommet rapporter om seksuell trakassering i det som skal bli Metaverse. Når vi vet hvor mye plattformene sliter med å håndtere uønsket innhold og adferd i dagens sosiale medier, hvordan skal de klare å håndtere det i Metaverse?
Mange som er gamle nok til å huske Second Life nikket nok gjenkjennende til Mark Zuckerbergs Metaverse-presentasjon. Den var til forveksling lik det historiske spillet som ble lansert for 18 år siden. (Det eksisterer faktisk ennå.) Second Life-hypen gikk som en farsott over hele verden, og køen av norske bedrifter som etablerte virituelle kontorer i Second Life var lang, med DNB og NRK i spissen. Vestfold fylkesbibliotek fikk til og med statsstøtte for å etablere et virituelt bibliotek der. Allerede etter kort tid var det imidlertid slutt på moroa. Folk syntes ikke det var så interessant å henge i et digitalt banklokale eller se på digitaliserte versjoner av gamle bøker.
Hvis visjonen for Metaverse er så lik en boble som sprakk for over ti år siden, er det da grunn til å tro at kopien vil lykkes bedre enn originalen?
Når pandemien nå (forhåpentligvis) er i ferd med å slippe taket, og folk blir spurt om hva de gleder seg mest til, er det et svar som går igjen: «Jeg gleder meg til å treffe folk igjen.» Vi gleder oss til å bytte ut digitale Teams- og Zoom-møter med trange møterom og dårlig luft. Vi gleder oss til å stå i kø i butikken, på T-banen og på veien, og til å være en del av det fysiske samfunnet rundt oss.
Ingen har hittil svart at de drømmer om at de digitale møtene en dag blir tredimensjonale, og at de kan henge med venner uten å treffe dem. Ingen har svart at de gleder seg til å reise i en kunstig verden uten å forlate sofaen. Vi vil reise ut i verden og ta bildene selv, ikke se andres bilder på internett. Vi ønsker rett og slett ikke å erstatte det fysiske livet med en kunstig, digital verden.
Mulighetene med Metaverse
Alle milliardene som investeres i visjonen om Metaverse vil gi en flom av ny teknologi, nye tjenester og bedre brukeropplevelser. Uansett om Mark Zuckerberg får realisert mye eller lite av Metaverse-visjonen sin, så vil biter av den leve videre som en naturlig del av hverdagen vår i fremtiden.
Kunstig virkelighet (viritual reality) og tilpasset virkelighet (augmented reality) er allerede i ferd med å etablere seg som viktige verktøy i flere bransjer, spesielt innen trening og undervisning. Med Metaverse vil disse teknologiene bli mye bedre og mer tilgjengelige, og gjøre at mange flere vil kunne ta dem i bruk.
Velferdsteknologien er eksempel på et område som vil kunne få et stort løft med Metaverse. Det finnes allerede en rekke teknologiske løsninger som hjelper gamle og syke med å kunne bo lenger hjemme, eller som tolker all verdens signaler fra kroppen vår og gir oss medisinske råd. Med utviklingen av Metaverse er det grunn til å tro at denne typen løsninger vil bli mye mer avanserte, og samtidig mer brukervennlige.
Under gullfeberen i California på 1800-tallet var det få av de 300.000 gullgraverne som ble rike. De som imidlertid ble rike var kjøpmennene som solgte hakker, spader og vaskefat til alle gullgraverne. Slik vil det være med Metaverse også. Visjonen til Mark Zuckerberg kan lykkes eller mislykkes, men de som garantert kommer til å lykkes, er alle som har kompetansen og teknologien som Metaverse skal bygges på. De vil tjene penger uansett.
Tiden vil vise om Metaverse blir en suksess eller fiasko. Vil du være sikker på å lykkes i Metaverse, så skaff deg kompetanse på kunstig og tilpasset virkelighet (VR og AR). Det vil det være stort behov for uansett.