#MinJobb
– Det er få ting som slår det å sette viktige ting på dagsorden
I dag kan du bli litt bedre kjent med kommunikasjonsrådgiver Sara Kvam i Fellesforbundet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.
I dag er det kommunikasjonsrådgiver Sara Kvam i Fellesforbundet som svarer på #MinJobb-spalten.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Jeg er kommunikasjonsrådgiver i Fellesforbundet. Jeg har en variert jobbhverdag, hvor mitt overordnede ansvarsområde er å løfte Fellesforbundets saker og interesser, styrke merkevaren vår, bygge gode relasjoner til våre medlemmer og tilgjengeliggjøre oss for folk flest. Dette innebærer blant annet å lage innhold til sosiale medier og web, utarbeide ulike typer kampanjemateriell og øke vår tilstedeværelse på nett for å gjøre oss mer synlige. Målet med dette er å skape bedre kjennskap til fagbevegelsen og våre politiske interesseområder - og ikke minst vise folk hvorfor de bør velge å organisere seg.
– Hva liker du best med jobben din?
– At den er så allsidig og at dagsordenen i stor grad formes av hva som rører seg i samfunns- og nyhetsbildet, noe som betyr at arbeidshverdagen er svært variert og spennende. I Fellesforbundet får jeg muligheten til å jobbe i skjæringspunktet mellom kommunikasjon, medier og politikk, og vi jobber hver eneste dag for å skape et bedre og tryggere arbeidsliv for de vi organiserer. I tillegg til dette er jeg så heldig å få møte nye mennesker som inspirer meg og samarbeide med dyktige kollegaer hver eneste dag. Dette er en dynamisk bransje med mange kloke hoder, hvor man får muligheten til å lære mye av samarbeid med bransjekollegaer og viktige aktører i fagbevegelsen og norsk politikk.
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Det er få arbeidsoppgaver jeg ikke liker ved jobben min, men akkurat reiseregninger og timeføring havner et lite stykke ned på listen over hva som er å foretrekke.
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Fordi god og strategisk kommunikasjon er en game-changer. Jeg har alltid vært glad i formidling og er en skikkelig språknerd som motiveres av å formidle komplekse budskap på en lettfattelig måte. Noe av det mest spennende med å jobbe med kommunikasjon er at effekten av arbeidet man legger ned er så målbar. I en bransje hvor riktig timing og segmentering er alfa og omega, er det vanvittig gøy når man opplever å treffe bra! Det er få ting som slår det å sette viktige ting på dagsorden, engasjere og samle folk og fortelle gode historier som påvirker.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Her kunne jeg ramset opp mange! Bransjekollegaene mine innad LO-familien, SoMe-ekspert Frida Marie Grande, kommunikasjonssjef i AP Ingrid Langerud, Kjetil Try og folkene bak Agenda Magasin.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Jeg er veldig imponert over hvordan Maria Østhassel (@psyktdeg) har tatt TikTok med storm og opparbeidet seg en følgerbase på hele 22,2 k følgere på et drøyt år. Som Norges første TikTok-psykolog evner hun bruke humor og åpenhet til å bryte ned vanskelige og viktige temaer.
– Ellers synes jeg DNB Ung gjør en suveren jobb på Instagram med å dele erfaringer og tips til unge på en lettbeint og gøy måte. Jeg blir generelt imponert over alle som klarer å formidle eget fag med snert, humor og personlighet! Jeg må også legge til at jeg er vanvittig stolt og imponert over jobben vi i Fellesforbundet har gjort med den nye visuelle profilen som ble lansert i juni. Vi har gjennomgått et solid ansiktsløft og pusset opp profilen vår for første gang siden 2008, og er nå mer moderniserte og enda bedre rustet for digitale flater. Å se hvilken fantastisk respons det har fått er skikkelig stas!
– Hva er god kommunikasjon?
– For meg handler god kommunikasjon om god målgruppeinnsikt, tydelighet, bevissthet, høy grad av troverdighet og gjennomslagskraft. Disse faktorene er utslagsgivende for at man evner å nå frem til med budskapet sitt, sette fotavtrykk og påvirke. En god og strategisk kommunikatør må evne å predikere mottakernes holdninger og assosiasjonsgrunnlag, og forutse hva som vil ha størst gjennomslagskraft til hvilken tid. Samtidig skal man tørre å satse og ta sjanser.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Jeg tenker at noe av det mest utfordrende for kommunikasjonsbransjen er klare å henge med på den bransjemessige utviklingen og digitaliseringen. Det å både skulle nå yngre målgrupper og henge med på trender, og samtidig fange opp målgruppen med såkalte digitale-outsidere, er en utfordrende oppgave som krever endringsvilje og at man ligger et steg foran.
– For oss i fagbevegelsen er det et stort potensiale i forhold til å fange opp relevante målgrupper i generasjon z og etablere god kjennskap hos dem i det de er på vei inn i arbeidslivet. Dessverre er det mange unge som ikke er klar over viktigheten av å organisere seg og ha en fagforening i ryggen, noe som gjør dem spesielt utsatte som arbeidstakere. Derfor er det helt essensielt at vi evner å nå frem til dem i deres foretrukne kanaler og fange deres interesse så tidlig som mulig.