Superstjerner skal lokke nordmenn til Storbritannia
Harry Potter, Tom Cruise og Paddington skal lokke deg til Storbritannia i år.
For å styrke den innkommende turismen i hele Storbritannia lanserer det nasjonale reiselivsbyrået VisitBritain denne uken en global filmturisme-kampanje med en blockbuster-inspirert film der Storbritannia spiller hovedrollen.
Denne uken går startskuddet for den internasjonale «Starring GREAT Britain»-kampanjen med en lanseringsfilm som spiller på berømte film- og TV-øyeblikk fra Mission: Impossible til Bridget Jones, Spider-Man til Succession, House of the Dragon til Harry Potter, Paddington til Fast & Furious og Mary Poppins vender tilbake – bare for å nevne noen. Seerne blir tatt med på en filmatisk reise gjennom Storbritannia og får komme tett på stedene der handlingen utspiller seg.
Lanseringsfilmen er regissert av den Oscar-vinnende britiske regissøren Tom Hooper. Den inngår i en større markedsføringskampanje rettet mot Storbritannias største og mest lønnsomme markeder for innkommende turisme, blant annet Australia, GCC-landene (Gulf Co-operation Council), Frankrike, Tyskland og USA.
Kampanjen lanseres samtidig som VisitBritains forskning på filmturisme viser at mer enn 9 av 10 potensielle turister er interessert i å besøke innspillingssteder fra film og TV under et opphold i Storbritannia.
Første del av den internasjonale markedsføringskampanjen startet 20. januar og fortsetter frem til slutten av mars 2025. Den inngår i VisitBritains mer langsiktige satsing på filmturisme.
For å styrke kampanjen og øke antall bestillinger samarbeider VisitBritain med lokale partnere i Norge om å utvikle skreddersydde opplegg og nye produkter knyttet til filmturisme.
VisitBritains mest oppdaterte prognose anslår at Storbritannia i 2025 vil få 677 000 besøk fra Norge, og at disse turistene vil bruke til sammen 499 millioner pund under oppholdene sine.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no