Sommerpraten:
Mener Preben Aavitsland står bak årets flause til nå – Det skapte nok mye ekstraarbeid
Kommunikasjonssjefen i NIF deler hva han mener er årets flause og hvor de fleste tabbene har skjedd.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.
Kommunikasjonssjef i Norges Idrettsforbund, Finn Aagaard deler årets sommerplaner.
– Hva gjør du i sommer?
– Ingen planer er lagt foreløpig utover noen dager i Trøndelag. Håper ellers å få noen dager i lakseelven i juli, på vestlandet eller i Trøndelag. Ellers er nærturisme undervurdert og det blir helt sikkert noen fine dagsutflukter i nærområdet fra Nesodden i løpet av sommeren. Litt jobbing i ferien må jeg nok også påregne i oppkjøringen mot OL/PL i Tokyo.
– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?
– En solskinnsdag med Postgirobyget
– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?
– Et krevende, men samtidig et faglig interessant år. Pandemien har nok gitt både kommunikasjonsbransjen og andre bransjer mange nye aha-opplevelser. I norsk idrett har digitaliseringen vært helt avgjørende for å sikre fremdrift både i krisehåndteringsarbeidet i håndteringen av pandemien, løpende kommunikasjonsoppgaver og for å utvikle nye kommunikasjonskonsepter. Samtidig gleder jeg meg til å komme tilbake til kontoret og møte kollegaer og våre samarbeidspartnere fysisk. Det har vært et stort savn gjennom hele pandemien. Siden jul har jeg sittet pal på hjemmekontor, men håper og tror å være tilbake på Ullevål fra august.
– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?
– Da vil jeg trekke frem Svein Graff i konsulentfirmaet Aasland & Graff. En særdeles faglig kompetent person med solid fartstid i norsk idrett og en svært viktig støttespiller for NIFs kommunikasjonsarbeid.
– Hva er årets flause til nå?
– Overlege Preben Aavitslands avblåsing av pandemien. Det skapte nok mye ekstraarbeid for FHIs ledelse og ikke minst instituttets kommunikasjonsstab.
– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?
– Tror ikke det har vært de største blunderne. De fleste tabbene er nok utført utenfor jobbsfæren.
– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Man må være endringsdyktig og følge med på den faglige utviklingen, spesielt innenfor den digitale sfæren som gir fantastiske muligheter både for å justere kurs underveis og for å kunne måle verdien av vårt kommunikasjonsarbeid. Evnen til å lytte med begge ørene er også en egenskap jeg ønsker å trekke frem. Kunnskaps- og innsiktsbasert kommunikasjon er helt avgjørende for å lykkes i denne bransjen. Hos oss i Norges idrettsforbund stiller vi oss alltid fire kontrollspørsmål før vi kommuniserer noe som helst. Fanger det folks oppmerksomhet? Får publikum noe ut av dette? Har vi gjort det enkelt å forstå budskapet? Er det minneverdig? Dersom vi ikke kan svare ja på alle disse spørsmålene skal vi heller ikke kommunisere det.