Kommunikasjonssjef Ida Marie Fottland i Flytoget.

#MinJobb

Dette er teamet kommunikasjonssjefen i Flytoget hadde samlet dersom hun skulle startet byrå: – Et stjernelag

Bli bedre kjent med kommunikasjonssjef Ida Marie Fottland i Flytoget i #MinJobb-spalten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gang er det Ida Marie Fottland i Flytoget som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg er kommunikasjonssjef og har det overordnede ansvaret for Flytogets kommunikasjon – både internt og eksternt. I korte trekk er jobben min å sørge for at Flytoget har et godt omdømme, at vi får best mulige rammebetingelser og at vi kommuniserer godt, tydelig og troverdig med både omverden og egne ansatte.

– Hva liker du best med jobben din?

– At den er så variert og at jeg, helt ærlig hver dag, får oppleve hvor stor forskjell god kommunikasjon kan gjøre. Det er like magisk hver gang.

– Jeg synes også det er fantastisk at vi som selskap er såpass små at vi raskt kan hive oss rundt når det kreves, samtidig som vi har muskler nok til å skape kommunikasjon som treffer mange når det trengs. Vi har ansvaret for å verne om og videreutvikle en av Norges sterkeste merkevarer. Det er et ansvar som vi tar på alvor, men som vi elsker og som gjør arbeidshverdagen utrolig spennende. Selv på hjemmekontor.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Kommunikasjonsoppgaver med liten frihetsgrad og mange «regler» som formelle brev og prosedyrer (vi har faktisk en del av det) og alle former for rapportering.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg studerte historie og statsvitenskap så det at jeg havnet i kommunikasjonsbransjen var egentlig ganske tilfeldig. Jeg hadde lenge en plan om at jeg ville inn i diplomatiet, men innså at jeg er for glad i både familien min og Norge til at jeg kunne gått den veien. En venninne av meg tipset om at Geelmuyden Kiese søkte etter folk som ikke hadde kommunikasjonsbakgrunn, men som elsket og evnet å formidle. Og det ble begynnelsen på et livslangt kjærlighetsforhold til god kommunikasjon. Og til mannen min da, som jeg møtte der.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Oi, det er mange. Og det kan variere litt basert på hva jeg jobber med eller har fokus på. Men hvis jeg skulle startet et kommunikasjonsbyrå og kunne velge på øverste hylle så ville jeg tatt med meg Even Westerveld i Vipps, Kristine Eia Kirkholm i Finn, Elisabeth Gjestland i Flytoget og Guri Størvold og Claus Sonberg i Zynk. Og Espen Rostrup Nakstad selvfølgelig! For et stjernelag.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg synes kongefamiliens håndtering og åpenhet rundt Ari Behn sitt selvmord var veldig imponerende. Det å så raskt ta en avgjørelse om å være ærlig om dødsårsaken, og alt som fulgte med det, vitner om et kongehus hvor åpenhet står sentralt. Måten kongefamilien kommuniserer og viser tilstedeværelse på imponerer meg egentlig ofte. De har med seg mye stolt historie og lange tradisjoner som de verner om, likevel evner de å tilpasse seg og forbli relevante. Det er både kult og inspirerende.

– Hva er god kommunikasjon?

Ærlig, tydelig og godt timet.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Dette gjelder ikke bare for kommunikasjonsbransjen, men er mer en generell samfunnsbekymring og det er at vi har blitt så innmari utålmodige når det kommer til informasjon. Det er så mange som vil fortelle oss noe. Hele tiden. Og vi haster videre for å få med oss mest mulig. Resultatet blir at det ofte er de som roper høyest eller skriver med størst bokstaver som blir lyttet til. Og da mister vi nyansene og andre viktige stemmer og meninger som er avgjørende for å faktisk forstå det som skjer rundt oss.

Powered by Labrador CMS