Lene skal jobbe med SoMe i Stiftelsen Norsk Folkemuseum
Gleder seg til å jobbe med formidling av historie.
Lene Myrum Haugen er ansatt som sosiale meider-rådgiver i Stiftelsen Norsk Folkemuseum.
Hun ble nylig ferdig med utdanningen sin innen PR og kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania, og går rett ut i jobb.
Stiftelsen omfatter Norsk Folkemuseum, Norsk Maritimt Museum, Bogstad Gård, Eidsvoll 1814, Ibsen Museum & Teater og Bygdø Kongsgård.
– Valget falt på Stiftelsen Norsk Folkemuseum fordi jeg får muligheten til å skape interesse og engasjement for unik norsk historie.
Jobbet og studert
Tidligere har Haugen jobbet for Mer av Oslo siden 2020, der hun har hatt ansvar for TikTok og Reels. Der er hun stolt over å ha vært med på reisen fra 0 til 40.000 følgere på TikTok.
I tillegg har hun erfaring fra Gyldendal, der hun jobbet som innholdsprodusent på ulike utviklingsprosjekter.
– Jeg har vært så heldig å få jobbe med Oslo-tips lenge og nå får jeg dykke dypere i historiske perspektiver, som blir veldig spennende! Jeg er imponert av all kunnskapen som ligger hos de ansatte i de ulike museene i stiftelsen, sier Haugen til KOM24.
Sterkere strategi
Haugens oppgaver vil gå ut på å jobbe med sosiale medier for museene, og sørge for at de blir sterkere og mer strategiske på sosiale medier.
I tillegg skal hun videreutvikle den digitale kommunikasjonen generelt. Dette er en helt ny stilling hos stiftelsen.
– Jeg har gleden av å være med å «skape veien selv». Det er godt å se at kunnskapsaktører som Stiftelsen Norsk Folkemuseum ser verdien av SoMe som fagfelt, og ikke minst at de tar inn nyutdannede i medarbeidermiksen.
– Det blir spennende for meg å jobbe mer med formidling av kunnskap og historie. Det er utrolig hvor brett spenn det er mellom de seks museene, så her er det mye potensiale for spennende innhold.