Med erfaring fra mediebyrå og publisistsiden skal Tom-Eirik Bergholt nå lede utviklingen av YT-merkevaren i TINEs voksende proteinmarked som ny Senior Brand Manager.

Går til kundesiden – blir YT-sjef i TINE

– Å få jobbe med en merkevare i så sterk vekst var rett og slett en mulighet jeg ikke kunne si nei til.

Publisert

Etter fire år i P4 tar Tom-Eirik Bergholt nå steget over til kundesiden som Senior Brand Manager for YT i TINE SA.

– Etter mange år på byrå- og publisistsiden kjente jeg at sulten på den andre siden av bordet fristet, sier Bergholt til KOM24.

Før sin tid i P4 hadde Bergholt flere år i broadcast-avdelingen i mediebyrået Carat.

Salget av proteinrike meieriprodukter har skutt i været det siste året, og da stillingen som Senior Brand Manager for YT dukket opp, var det ingen tvil for Bergholt.

– YT er en merkevare jeg identifiserer meg sterkt med, både som tidligere toppidrettsutøver (skihopper, journ.anm.) og ivrig mosjonist. Å få jobbe med en merkevare i så sterk vekst var rett og slett en mulighet jeg ikke kunne si nei til, forteller han.

Bergholt hadde sin første arbeidsdag 2. januar og er fullt i gang med å sette seg inn i ansvarsområdene. 

– TINE er svært og komplekst. Jeg trodde på forhånd at det var stort, men at det var så stort og hadde så mange folk, der fikk jeg meg en liten overraskelse, sier han.

– Kunne ikke si nei

– På byråsiden fikk jeg en veldig god skole hos Morten Wiberg, TV-sjefen i Carat. Der lærte jeg mye om strategi og mediekjøp, noe som har gitt meg et sterkt fundament i arbeidet videre, forteller Bergholt.

I P4 fikk han en sentral rolle i utviklingen av kanalens digitale lydsatsing, som ble særlig viktig etter overgangen til DAB.

– Da FM-senderne ble skrudd av, mistet P4 muligheten til å ha egne reklamepauser i de fire store byene. Vi måtte bygge opp en digital server for å strømme radiosendinger på nett, telefon, Sonos og andre plattformer. Det var en utrolig spennende oppgave som jeg ikke kunne si nei til, sier han.

– Vi opplevde en veldig god vekst, med økt omsetning hvert år. Digital lyd fant sin posisjon i medielandskapet, og vi så at det ga god tilleggseffekt uten å kannibalisere på tradisjonell radio. Det var veldig givende å være med på denne utviklingen, sier Bergholt.

Selv om han ser fram til nye utfordringer i TINE, innrømmer Bergholt at det var vemodig å forlate P4-gruppen.

– Jeg hadde det fryktelig fint i P4. Det er en veldig god arbeidsplass med fine folk. Men jeg følte at dette var det rette tidspunktet for å gå videre, sier han.

Powered by Labrador CMS