Forbrukerrådet klager inn TikTok
Forbrukerrådet ber også Forbrukertilsynet og Medietilsynet se på selskapets praksis.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– TikTok er fullt klar over at de har brukere både over og under 13 år, og har et spesielt ansvar for at de yngste brukerne blir ivaretatt og skjermet for denne typen innhold¸ sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i en melding på Forbrukerrådets nettsider.
Den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC har etter en større gjennomgang av TikTok avdekket hvordan appen gjør det mulig å målrette reklame for blant annet usunn mat og drikke og skjønnhetsprodukter mot barn. I tillegg til at mye av reklamen skjules i form av konkurranser og effekter.
Blyverket legger til at reklame rettet mot barn er strengt regulert av en grunn, og Forbrukerrådet ber også Forbrukertilsynet og Medietilsynet se på selskapets praksis.
– Det er derfor alvorlig at TikTok muliggjør at annonsører og innholdsleverandører kan operere med skjult reklame og målrette seg mot barn og ungdom.
Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad forventer at TikTok rydder opp.
– Denne gjennomgangen synliggjør skyggesidene ved sosiale medier og hva slags markedsføring barn og unge faktisk blir eksponert for på disse plattformene. Det er ikke akseptabelt at barns personopplysninger blir brukt til målrettet markedsføring, sier Ropstad.