Dette må du ikke gjøre på Instagram:
– Ekstremt uinteressant
Sosiale medier-ansvarlig i Amnesty mener norske organisasjoner må ta Instagram på alvor dersom de vil lykkes på kanalen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Instagram-dronning Frida Marie Grande jobber som sosiale medier-ansvarlig i Amnesty International Norge. Grande har blant annet sørget for at organisasjonens Instagram-konto har vokst voldsomt de siste par årene.
Da Grande startet i Amnesty i april 2018 hadde organisasjonen 15.400 følgere på kanelen. I dag nærmer de seg 76.000 følgere.
Nå deler hun noen av sine knep slik at norske organisasjoner kan lære, og kanskje bli litt bedre på appen.
– Folk er utålmodige
Grande tror at én av grunnene til at hun er blitt så god på Instagram, er fordi hun har «tatt kanalen på alvor».
– Jeg var nødt til å spørre meg selv: hva er folk opptatt av generelt, hva er de opptatt av akkurat i dag og hvordan foretrekker de å motta informasjon.
I tillegg trekker hun frem viktigheten av å ha en dialog med følgerne.
– Ikke bruk kanalen som en enveis-kanal. Sosiale medier heter sosiale medier av en grunn. Man er nødt til å respondere når folk ønsker å prate, sier Grande.
Hun mener at en «god» Instagram-konto er tydelig på hva følgeren skal få, inneholder forståelig informasjon og benytter seg av visuelle elementer for å formidle budskapet.
– En god Instagram-konto er en konto som er tydelig på hva de tilbyr og hva jeg vil oppnå ved å følge kontoen. Det er viktig at kontoen forteller meg hva jeg vil få ut av den, ikke bare hva de som står bak kontoen ønsker at jeg skal få ut av den, sier hun og legger til:
– Det er viktig at man opplever at kontoen er laget for at du som følger skal forstå innholdet. Informasjonen bær være enkel å forstå, men det betyr ikke at det skal være fordummende.
– I tillegg synes jeg gode Instagram-kontoer er flinke til å bruke visuelle elementer for å formidle historien man ønsker å nå ut med. Det er viktig at det ikke krever mye tid for følgerne å forstå hva budskapet er. Folk er utålmodige når de er på sosiale medier, forteller hun.
Grande mener at norske organisasjoner og bedrifter i dag har «mye å gå på», og at det i hovedsak kan skapes mye forbedring bare man innstiller seg på hvor publikum er og ikke hva en selv er opptatt av.
Hun mener bedrifter bør gå bort fra forhåndssatte årshjul, hvor det ikke er rom til å utnytte muligheter som oppstår fra dag til dag.
– Noen planlagte aktiviteter må man ha, men skriver man alt i stein blir man veldig låst og det vil du bli straffet for. Du mister muligheten til å være reaktiv og tilpasse deg verden der ute. Plutselig snakker du om et tema som er helt irrelevant den dagen, men mer relevant noen uker senere.
Slik kan din bedriftskonto bli bedre
Grande lister opp tre punkter som man bør har i bakhodet hvis man ønsker å lykkes på Instagram: mål, målgruppe og innhold.
1. Det er viktig at man hver gang i forkant av publisering stiller seg spørsmålet «hva er målet med å publisere dette?».
– Dersom man ikke finner et godt svar på det - ikke publiser før det er klart hva målet faktisk er.
2. Tenk på hvem som er målgruppen.
– Mange liker at tenke at «dette bør hele Norge må med seg». Men hele Norges befolkning er ikke like. Man kan gjerne ha det som et ønske, men det viktigste er å først treffe en mindre gruppe som synes det er fett, og så kan de spre budskapet videre.
3. Mange publiserer det samme i alle kanaler, uten å tilpasse innholdet til de egenskapene som kanalen har.
– Det viser at man ikke tar verken målgruppen eller kanalen nok på alvor. Vi alle kjenner på tidspress og det er ikke slik at jeg alltid lager alt innhold unikt, men jeg etterstreber å gjøre det - og det er en god start, tenker jeg.
I følge Grande er man ikke nødt til å sette seg et mål om hvor mange poster man skal ha i løpet av en uke, så lenge man har en viss kontinuitet på det hele.
– Jeg forholder meg til hva som skjer i verden. Jeg ville aldri postet noe bare for å poste noe. Det er et dårlig utgangspunkt for godt innhold.
Dropp dette
Instagram-dronningen kan også dele hva hun tenker bedrifter bør la vær å gjøre på appen.
– Min største brannfakkel er bløtkaker.
Hun refererer til når organisasjoner poster bilde av en bløtkake med et budskap på, eksempelvis noe som kan skje når en lansering skal feires.
– Det er ekstremt uinteressant å se at dere skal spise kake. Alt som er internt, bare dropp det!
Videre forteller eksperten at hun har lagt merke til at mange bedrifter deler i story hver gang noen tagger dem - «helt uten kontekst».
– Ikke glem at historiefortelling også er viktig i stories. Å dele noe som ikke gir særlig mening for følgerne, er ikke noe man bør gjøre. Det er hyggelig at noen tagger deg, men det betyr ikke at følgerne dine synes det er like interessant.