– Norad har vært alt vi kunne drømt, sier Gambit H+K. Nå kjemper de for å få beholde deler av gigantkontrakten de har med direktoratet
Norad har lyst ut kommunikasjonskontrakter verdt 60 millioner kroner.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi har ikke vært misfornøyde tidligere, men vi ser det som positivt å ha flere samarbeidspartnere med ulik profil som kan bidra inn å forskjellige typer prosjekter, skriver kommunikasjonssjef i Norad, Martha Haukaas i en mail til KOM24.
Norad lyste tidligere i vinter ut to kommunikasjonskontrakter på anbud, de to er strategisk rådgiving på kommunikasjon og løpende kommunikasjonsrådgiving, strategisk og operativt i implementeringen av kommunikasjonsstrategi og kommunikasjonsstrategiske satsinger.
Sitter og vurderer tilbudene nå
Kontraktene er svært attraktive og har en samlet potensiell verdi på hele 60 millioner kroner, pluss moms i kontraktens løpetid, som er på to år med opsjon på ett pluss ett år til.
Tidligere har kontraktene vært samlet i en pakke, og det var Gambit H+K som vant kontrakten forrige gang, men nå er det bare mulig å vinne en av kontraktene.
– Vi ser etter ett byrå som har sin hovedtyngde i det samfunnsanalytiske og kan bistå oss inn med det mer bistandsfaglige kommunikasjonsarbeidet og utviklingen av en ny kommunikasjonsstrategi i kjølvannet av at Norad nå har fått en ny virksomhetsstrategi. Og så ser vi etter ett byrå som har sin styrke i kreativ PR og kampanjer, skrier Haukaas.
Det har vært en prekvalifisering av selskaper som har ledet til at 2 x 5 byråer ble valgt ut til å levere tilbud.
Disse har vi mottatt nå og de vil bli presentert for oss nå etter påske, skriver Haukaas.
Hun sier at de regner med å sluttføre prosessen i månedsskifte april-mai.
– Det har vært stor interesse og vi er veldig glade for de solide tilbudene som er levert, sier hun.
Har vunnet over 15 priser sammen
Gambit H+K bekrefter i en mail til KOM24 at de er med i konkurransen om å få kontrakten som går på kreativ PR og kampanjer.
– Vi har jobbet mye med informasjonskampanjene til Norad og mente det var naturlig å plassere hos i denne kategorien, skriver Marius Myhrvold, som er avdelingsleder og seniorrådgiver for markedskommunikasjon i Gambit.
Det er de som har hatt kontrakten med Norad til nå og han sier at Norad har vært alt de kunne drømt om og er en gjeng det er lett å bli glad i.
– Vi har fått mye spillerom og tillit. Det har gjort at vi har lansert konsepter med en stor dose kreativitet og risiko. Ikke alle hadde sagt ja til å arrangere en nattevandring opp til Gaustatoppen, eller lansert en landsomfattende test for å finne nordmenns personlige bærekraftsmål, skriver Myhrvold.
Sammen har de vunnet over 15 internasjonale priser for kampanjene deres samt PR Campaign of the Decade med kampanjen Gjenfødt.
– Det har vært begivenhetsrike år og gode minner som alltid vil følge oss. Vi håper selvsagt å skape enda flere effektfulle kampanjer med bærekraftsmålene i sentrum, skriver han.
Millioner av visninger på Facebook
Nettopp kampanjen om bærekraftsmålene er kanskje den kampanjen flest husker fra Norad de siste årene. Hver gang Norads talsperson uttalte seg om prosjektene på TV og nyhetssendinger leverte Gambit H+K medie- og budskapstrening i forkant. Det ble gjennomført nattevandringer flere plasser i landet og på tre år deltok rundt 80 000 mennesker. Det ble laget filmer og postet i sosiale medier i forbindelse med denne kampanjen og Gambit opplyser at videoene har fått over tolv millioner visninger på Facebook og over 1,3 millioner kommentarer, likes, delinger og reposter i sosiale medier.
Kontrakten som Gambit har hatt med Norad har hatt en verdi på ti millioner kroner årlig. Myhrvold mener likevel det er et lurt trekk av Norad å dele kontrakten i to.
– Da får de to kommunikasjonsmiljøer med forskjellige perspektiver og kompetanse, peker han på.