Da ekteparet Ann Sylvia og Georg (26) kom hjem fra jorden rundt-reise startet de byrå - og måten de henter kunder på er ganske utradisjonell
LD Studio i Ålesund ønsker pushe mot en bærekraftig utvikling og rekruttere unge lokale.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er ekteparet Georg Deocariza og Ann Sylvia Deocariza som har startet LD Studio. Det var etter et par år på reisefot etter videregående skole.
– Vi reiste i Asia, Europa, Midtøsten og i Sør-Amerika, sier Georg Deocarzia og forteller at de på reisen deltok i en rekke prosjekter de samfunnsutvikling sto i fokus.
Blant annet bygde de leirhus i Asia eller deltok på andre kulturelle utdanningsprosjekter i Sør-Amerika.
– Vi tenkte at det må gå an å drive filmskaping, design og det kreative - som i Norge ofte blir sett på som markedsføring - mer målrettet med tanke på lokal utvikling og pushe mot bærekraftig utvikling. Istedenfor å ta på seg oppdrag, som flinke unge gjerne blir dratt mot, innenfor mote og produktsalg.
Selvlært stab
Målet var å starte et selskap hvor man aktivt kunne kombinere visjonen om å bidra til et mer bærekraftig samfunn, samtidig som å jobbe med strategisk konseptutvikling og innholdsproduksjon.
Etter reisen var det godt å komme hjem til Sunnmøre, eller «ekstremsport-heaven» som han beskriver det som. Det å ha muligheten til å klatre, stå på ski, surfe, men også være en aktør som tør å dra de store tunge i en annen retning.
Det er ingen av de ansatte som har en utdanning innenfor feltet. Her er de selvlærte.
– De fleste har fra ungdomsalderen tatt den retningen aktivt selv. Alle har etter videregående skole bygd opp navnet sitt selv og drevet enkeltmannsforetak. Han forteller at de en gang ansatte en med utdanning.
– Det var tungvint, fordi vi merket at personen kom fra en annen type skole der man fulgte allerede satte rammer.
Finner kunde til prosjekt
Han forteller at et av målene med LD Studio er å lage en arbeidskultur for et prosjekt som de ansatte brenner for, der de selv kan legge føringene, og etterhvert finne en passende partner eller kunde.
Selskapet har en utradisjonell tankegang når det gjelder arbeidsmetode. I dette byrået starter de på prosjekter først - og så finner de passende partner.
– Vi er risikotakere. For oss funker det slik at noen får en idé om dette skulle man hatt eller dette trenger man.Vi jobber med historiefortelling og hvordan man skal få folk med. Vår prosess starter internt. Vi prøver å skape prosjektet visuelt og hvordan det skal se ut. Vi kan legge inn 100 timer av jobb på et prosjekt før noen utenfra blir involvert. Deretter tenker vi ut hvem som kan partnere for å styrke sitt eget varemerke eller tjene penger, forklarer Deocarzia.
Så lages det en pilot på et halvt år, der man har visse delmål.
– Så spør vi selskapet eller organisasjonen: Vil dere ta en risiko med oss?
Han forteller at i begynnelsen behøvde byrået å gjøre masse innsalg til potensielle kunder og partnere.
– Vi har nesten ikke konkurranse her i Ålesund. Det er mange byrå i nærheten, men enten driver de med design primært og henter inn fotografer og filmskapere. Mange byråer her er avhengig av andre sine tjenester. Hos oss skal vi kunne levere alt selv. Egentlig alle prosjekter inneholder nettside- og apputvikling, film, design, lyd og musikk.
Har troen på VR
– Har det hendt at dere har vært godt i gang med et prosjekt, og så ikke funnet en kunde eller partner å samarbeid med?
– Faktisk ikke ennå. Vi har en høy scorerate på det vi går i gang med, men det kommer til å skje garantert. Vi tar bare større og større risiko, sier han og forteller blant annet om at de denne høsten vil satse på VR-filmproduksjon.
Han mener VR kommer til å være morgendagens filmplattform. Både når det gjelder kortfilm, langfilm, teater og blogging.
– Jeg tror flere vil gå fra en skjerm der perspektivet er styrt til å gå inn i verden. Akkurat som i gaming. Filmindustrien henger litt etter der og man har ikke helt knekt forteller-koden enda. Etter vår mening krever det mye testing innen det å regissere gode one-shot filmer og skuespillet må være på høyt nivå. Vi har lyst å dykke inn i dette så fort som mulig.
LD Studio har etablert et stort nettverk av kunder som inkluderer blant annet NTNU, DNB, Sparebanken Møre, Innovasjon Norge, Handelens Miljøfond og mange av steinerskolene i Norge.
– Hva slags kunder eller partnere vil dere ikke ha?
– Vi lever etter den filosofien at du må til og med jobbe med de verste for å få gjøre noe bedre. Dersom det kommer en kunde som vil selge et produkt vi i utgangspunktet er imot, men vi ser at vi kan være med å påvirke den kunden til å endre produktet og det forretningsmessige kan vi jobbe med dem og være med å gjøre en forskjell. Men så må man ha i bakhodet at med en gang en forsøker og ikke blir hørt på, må man evne å være rake i ryggen og tørre å rykke ut.
Mål om Trondheim
LD Studio ble startet i januar 2019, og fylte dermed to år i år. Deocarzia forteller om planene videre. Kortsiktig er målet å doble størrelsen slik at byrået vil telle ti ansatte.
– Vi har et stort fokus på å rekrutterte unge folk i Ålesund, i tillegg har vi to faste interns på årlig basis. Vi ønsker å starte nye prosjekter årlig og bli en aktør som nesten henter ut folk i arbeidslivet i 18-19 årsalderen.
Kanskje vil de jobbe i byrået noen år eller fortsette med utdanning. Deocarzia forteller at LD Studio uansett vil være med på å vise de unge hva de kan få til.
– Det er jo folk som etterhvert skal begynne i andre selskaper igjen eller komme tilbake til oss med andre erfaringer. Vi vil gi dem en mulighet til å tenke annerledes og tørre å ta risiko, istedenfor å grave seg ned i et A4-liv.
Langsiktig er neste mål å etablere en hub i Trondheim også.
– I Trondheim vil vi ha den samme filosofien - det å bruke fortellerevne og skape innhold til å starte lokale prosjekter som samler folk og gjør at folk blir engasjert. Sånn sett er vi en slags hybrid mellom en kulturaktør og et reklamebyrå.