Wiggo Yttergård er ny kommersiell leder i TIL
– Jeg er ikke programmerer eller regnskapsfører, jeg kan salg og markedsføring. All den kompetansen jeg har innenfor dette tar jeg med inn i jobben som kommersiell leder.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Wiggo Yttergård starter nå som ny kommersiell leder i Tromsø Idrettslag (TIL). Han kommer fra stillingen som salgsdirektør i Zaui Group, og har mange år bak seg som gründer hvor han startet flere forskjellige selskaper.
– Da de lyste ut stillingen følte jeg at det var meg, den passet jo veldig til det jeg kan. Jeg har ingen kontakter i klubben så jeg trodde allikevel ikke jeg hadde så stor sjanse, sier han til KOM24.
Yttergård forteller han alltid har sett opp til TIL som et brand, og føler at rollen som kommersiell leder passer ham perfekt.
– Jeg har jo vokst opp i Tromsø, og som ung gutt spilte jeg fotball og drømte om å spille for TIL en dag. Jeg er ikke programmerer eller regnskapsfører, jeg kan salg og markedsføring. All den kompetansen jeg har innenfor dette tar jeg med inn i jobben som kommersiell leder.
Ny utfordring
Yttergård føler dette er en ny utfordring for ham, fordi han er vant til å være gründer og har startet flere selskaper.
– Jeg har startet reklamebyrå, regnskapskontor og et softwareselskap. Jeg er vant til å starte med ingenting. Med dette har jeg gjort en god jobb i mange år, og det er nå fristende å jobbe et sted hvor jeg starter med et grunnlag.
Som nevnt hadde Yttergård ingen kontakter verken i TIL eller i fotballmiljøet før han søkte, noe som er grunnen til at han følte sjansen for å få jobben var lav i utgangspunktet.
– Fordelen med å være gründer er at jeg ikke tenker begrensninger, jeg tenker bare muligheter. Det er nok en fordel, mener han.
Yttergård skal nå bruke tid på å bli kjent med bransjen og folkene.
– Jeg skal som kommersiell leder fokusere på å skape verdier for samarbeidspartnerne TIL har, og jeg skal bygge et partnerskap med nettverket, avslutter han.