Foreslår å avvikle INMA
Nærmer seg slutten for organisasjonen, som har eksistert i 23 år.
Siden 2001 har interesseorganisasjonen for digital markedsføring, bedre kjent som INMA, jobbet for å fremme digital markedsføring i den norske reklame- og kommunikasjonsbransjen.
Etter 23 års aktivitet er det nå over for organisasjonen som står bak blant annet Gulltaggen, idet styret kommer til å anbefale foreningen avviklet på årets årsmøte.
Det opplyser INMA selv i en pressemelding. Svekket oppslutning og økonomi er årsaken til beslutningen.
– Selv om mye arbeid helt sikkert gjenstår, kan vi likevel si at i 2024 klarer internett som markedsføringskanal seg fint uten hjelp fra en slik forening, sier styreleder Gro Larsson.
Som en forening basert på medlemmenes vilje og evne til å bidra, har INMA ikke stått upåvirket av tyngre tider for bransjen, står det i meldingen.
INMA ble stiftet i 2001 med det formål å fremme markedsføring på internett.
I desember i fjor skrev KOM24 om at organisasjonen måtte ut på lederjakt.
Den generelle økonomiske utviklingen i samfunnet siden pandemien i 2020 har medført at flere og flere av medlemmene har måttet prioritere vekk medlemskap og deltagelse på arrangementer, som har resultert i dårligere økonomi for INMA over tid.
– Det har krevd mye hardt arbeid å holde aktivitetsnivået oppe på tross av dette, og nå er det dessverre ikke bærekraftig lenger. Styret ser seg derfor dessverre nødt til å anbefale en kontrollert avvikling av organisasjonen og vil legge frem dette på årsmøtet 20. mars, sier Larsson.
INMA har i en årrekke vært arrangør av flere arrangementer som har formet bransjen, deriblant Gulltaggen – som det ble åpnet for påmelding til tidligere i år.
Den økonomiske situasjonen innebærer imidlertid at Gulltaggen er utsatt inntil videre. Styret jobber med å finne mulige arvtakere for Gulltaggen Awards, Performance-konferansen og Performance Awards, samt 8 Minutes of Digital Marketing.