Zalando tildeles Grønnvaskingsprisen
Zalando sier nå de vil fjerne bærekraft-filter.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Ved å markedsføre klær under fanen «bærekraftighet» gir Zalando et inntrykk at vi kan kjøpe oss ut av miljøutfordringene. Det må stilles strenge krav til bruk av ordet «bærekraftig» for en produktkategori med en høy miljøbelastning og dokumenterte utfordringer med for eksempel sosiale forhold.
Det skriver juryen i sin begrunnelse når Forbrukerrådet nå har gitt Zalando grønnvaskingsprisen for 2022.
Misvisende filter
Juryen begrunner valget blant annet med at nettbutikken bruker et filter som baserer seg på Higg MSI-indeksen.
Det er et verktøy som Forbrukertilsynet har avgjort ikke er tilstrekkelig som grunnlag for å påstå at produktet er miljøvennlig.
Gunstein Instefjord, jurymedlem og leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet mener Zalandos misvisende filter, samt den omfattende bruken av begrepet «bærekraftighet» er med på å tilsløre miljøutfordringen klesforbruket medfører.
— Det både kjøpes og produseres altfor mye klær, og klesproduksjon står for en anselig mengde av verdens totale klimautslipp. Når man som forbruker ønsker å kjøpe den mest bærekraftige genseren på Zalando, er det et paradoks at jo flere bærekraftsmål man velger å filtrere på, jo flere produkter dukker opp som alternativ. Det burde åpenbart vært omvendt, sier Instefjord i en pressemelding.
Etter å ha mottatt nyheten om tildelingen av Grønnvaskingsprisen, sier Zalando at de nå vil fjerne bærekraftsfilteret.
Klager inn alle
— Vi startet reisen vår i 2019 med introduksjonen av bærekraftsfilteret vårt. De siste månedene har vi jobbet med å forbedre kommunikasjonen ytterligere. Som et resultat vil vi snart fjerne bærekraftsfilteret og erstatte det med informasjon om den spesifikke bærekraftsegenskapen til et produkt, for eksempel organisk materiale, resirkulert materiale, naturlige ingredienser osv, skriver nettbutikken til Forbrukerrådet.
Selv om Zalando tildeles Grønnvaskingsprisen, har Forbrukerrådet besluttet å klage inn samtlige av aktørene på nominasjonslista til Forbrukertilsynet for misvisende markedsføring.
— Etter Forbrukerrådets vurdering representerer alle de nominerte en form for markedsføringspraksis som villeder forbrukere. Derfor klager vi alle inn til Forbrukertilsynet, som verner forbrukernes interesser ved å forebygge og stanse det de vurderer som ulovlig markedsføring, sier Gunstein Instefjord.