En nasjonal bærekraftspris er kanskje en god idé, men en hyllest av gode klimatiltak vil ikke få bukt med grønnvaskingsproblemet.

MENINGER:

Forbrukerrådet: Alle er tjent med at de som utnytter forbrukernes tillit blir avslørt

«En bedrift eller aktør med gode bærekraftstiltak og ærlig markedsføring bør omfavne grønnvaskingsprisen.», skriver Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Les også: PR-jippo fra Forbrukerrådet?
Les også: Derfor har vi lansert grønnvaskingsprisen

Maria Peltokangas og Katherine Duarte setter spørsmålstegn ved Forbrukerrådets grønnvaskingspris, og er engstelige for at bedrifter som har gode bærekraftstiltak kvier seg for å snakke om dem - i frykt for å bli arrestert av «bærekraftspolitiet».

Et viktig poeng med grønnvaskingsprisen, som kritikerne ser ut til å overse, er å bevisstgjøre forbrukerne til å styre unna de som prøver å lure oss til å tro at noe er grønt og bærekraftig, når det ikke er det. Alle er tjent med at de som utnytter forbrukernes tillit blir avslørt.

Med andre ord: Økt oppmerksomhet på grønnvasking gir bedrifter og aktører som faktisk har gode bærekraftstiltak et konkurransefortrinn – så lenge de er ærlige i markedsføringen.

Det ene utelukker ikke det andre. En nasjonal bærekraftspris er kanskje en god idé, men en hyllest av gode klimatiltak vil ikke få bukt med grønnvaskingsproblemet.

En bærekraftspris er også noe helt annet enn en grønnvaskingspris der målet er å rette søkelyset mot misvisende markedsføring.

Så lenge fristelsen for å markedsføre noe som bærekraftig er stor og terskelen for overtramp er lav, vil alle tape.

Både forbrukerne som ønsker å ta gode og bærekraftige valg, aktører som faktisk har gode bærekrafttiltak og er ærlige i markedsføringen, og ikke minst klima.

De som jobber etterrettelig med bærekraft og markedsfører det, har ingenting å frykte. Tvert imot, de bør være glade for denne prisen som peker på de aktørene som utnytter forbrukernes tillit.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS