Molte går i pluss etter en lang periode med store tap
Tror de har klart å snu en negativ utvikling.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Høsten 2020 takket Guro Soelberg Martinsen ja til å sette kurs og snu minus til pluss for markeds- og kommunikasjonsbyrået Molte. Snaut to år etter tjener selskapet igjen penger.
Det melder selskapet selv i en pressemelding
-Det er godt å se at pilene peker i riktig retning. Samtidig er jeg smertelig klar over hva som kreves i en vekstfase fremover. Vi er på ingen måte i mål, sier Martinsen i pressemeldingen.
Milliontap
Fra 2016 til 2019 stupte byråinntekten fra 24,7 millioner kroner til bare 6,2 millioner kroner. Samlet tap i samme periode var på 2,2 millioner kroner.
– PRI én var å bremse opp den negative trenden samt sikre Moltes verdier som kompetanse og nøkkelkunder. Det var essensielt å raskt bli kjent med de ansatte, å lære dem å kjenne og å forstå deres styrker og ambisjoner, sier hun.
Pandemien var ikke til hjelp
Pandemien var et faktum og én av årsakene til at Molte var i en utfordrende situasjon. Men nå mener de det ser lysere ut og hun kan bekrefte at også første halvår av 2022 går i pluss etter en lang periode med store tap etter oppkjøp i 2018.
2021 endte med 8,4 millioner i omsetning og et negativt resultat på 300 000 kroner. Omsetningen første halvår 2022 er på nivå med de foregående årene med sine 3,3 millioner kroner, men mens de i 2020 og 2021 gikk med tilsammen en million kroner i minus første halvår viser de første fem månedene av 2022 at de har klart å snu minus til et lite plussresultat på 75 000 kroner.
Byrået består av fem ansatte i heltidsstillinger.
– Vi som jobber i Molte utgjør et solid fundamentet som bedriften vår skal vokse videre på. Målet er at de ansatte skal føle seg som en sentral del av et godt, inkluderende og spennende fagmiljø som de kan vokse i, sier hun.
Utfordre gamle konvensjoner
Molte er et hybridbyrå i krysningen mellom flere kommunikasjonsfag og byråets kunder er representert i spennet mellom børsnoterte selskaper med IR-fokus via fotball, kunstig intelligens, landbasert fiskeoppdrett, finans og psykisk helse.
– I mine år i mediebyrå har det føltes som en hemsko å både være kreativ og samtidig analytisk og strategisk forankret. Når man setter seg inn i hvorfor reklame og mediebyrå skilte lag for 50 år siden, så gir det ikke meningen å fortsette i det samme mønsteret i 2022. Vi er i en speed-to-market økonomi som krever at de best kommunikasjonsløsning for oppdragsgiverne må bli til med en lettere og mer effektiv rigg. Å forstå sammenhengene mellom de ulike kommunikasjonsgrenene er avgjørende for å overleve, sier hun i pressemeldingen.
Molte er et selskap i Comify-gruppen; et norskeid kommunikasjonshus bestående av Rabagast Film, Arctic Aerials og Captio. De holder til på Myrens verksted i Oslo.
Styreleder i Molte, Martin Lønne sier i pressemeldingen at det er svært gledelig å se at Molte deltar aktivt sammen med de andre selskapene i Comify-gruppen på større og mer komplekse leveranser. Dette er i tråd med strategien vår og viser at stadig flere kunder setter pris på bredden vi kan levere fra Comify.