SOMMERPRATEN:
Minnes familieferiene i Grimstad: – Det er essensen av sommer for meg
I voksen alder tar han turen til hytta på Rødtangen.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Håkon Fretheim, byråleder i Per Høj, som svarer i Sommerpraten.
– Hva skal du gjøre i sommer?
– Planen er å roe helt ned. Blir mest hytteliv på Rødtangen på Hurumlandet med lange dager på svaberget, kajakkturer og pusling med 1000 småprosjekter på hytta. Blir været pyton får vi se om vi finner på noe annet. Og så lader jeg opp til at jeg blir 47 nå i juli. Jeg påminnes stadig av mine kjære kolleger at forskningen tydelig viser at det året man er 47 er det mest miserable i livet. Det er bare å glede seg.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Mamma er fra Grimstad, og vi var der 6-7 uker hver sommer da jeg vokste opp, hos besteforeldre med tanter, onkler og søskenbarn. Det er essensen av sommer for meg. Holmetur med fiskestang og mamma som smurte på loff med sjokoladepålegg (eller «klissepålegg» som hun kaller det. Forøvrig den eneste gangen i året vi fikk Hapå, Sunda og Sjokade), fisketurer, krabber, reker, jordbær, is og «porke» - den får du søke opp.
– Favoritt-is gjennom tidene?
– Softis med sjokoladestrø.
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden
– Ikke ofte reklamerådgivere blir nevnt her tror jeg, så da vil jeg trekke fram Alexander Mostue i Kitchen. Han er ved siden av å være en veldig trivelig fyr, en dyktig strateg med ekte kjærlighet for kreativ kommunikasjon. Erfaren, men fortsatt ung, og deler like gjerne læring fra en fiasko som en suksess.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Dumpster Deli for Fremtiden i våre hender ble lansert i januar så den kvalifiserer sånn akkurat til denne spalten. Veldig fin jobb. Klokkeklar idé, fint gjennomført, og veldig fint at det er en faktisk tjeneste, dog i liten skala. Får en til å irritere seg over hvor utrolig teit det er at vi kaster masse fullt brukbar mat og lovverket rundt dette. En sånn jobb der alle på kontoret med en gang innser at «Gullet går til Fremtiden i våre hender» på Gullblyanten. Faen.Tror den kunne gjort det enda bedre i Cannes hvis den hadde blitt laget i litt større skala.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Risikoaverse folk som baserer valgene sine på regler og fasiter er i ferd med å ta motet fra denne bransjen (snakker for reklamebransjen spesifikt, og rekrutteringen til denne). Den pendelen kan snart ikke svinge lenger i feil retning tenker jeg, og må før eller senere svinge tilbake. Så, bidra til dét og følg magefølelsen. Kjemp for ideene dine! Hvis det vi gjør skal utgjøre en forskjell for noen, må vi tørre å gjøre noe som er annerledes.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Her har jeg dårlig oversikt, men si Skal vi danse, så jeg garantert ryker ut i første runde og kan dra hjem.