SOMMERPRATEN:
– Sommerferien blir en deilig miks av sangria, mygg og mediehåndtering
Monica Fasting legger ikke jobben helt fra seg, selv om det er sommer.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Monica Fasting, Nordic PR og communication manager i Power, som svarer i Sommerpraten.
– Hva skal du gjøre i sommer?
– Denne sommerferien blir en deilig miks av sangria, mygg og mediehåndtering. Ikke samtidig, riktignok! Vi reiser til «familiehytta» i Spania i to uker, der planen er å ligge langflat på en solseng med en god bok, før vi vender kursen til fjells for en litt mer aktiv halvdel av ferien på hytta med familie, venner og store deler av den norske myggbestanden.
– Underveis må jeg nok også jobbe litt, for POWER skal åpne 29 nye butikker og ønske 1300 nye kollegaer i Sverige velkommen rett over sommerferien.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Følelsen av å løpe ut av skoleporten siste skoledag før sommerferien og vite at man har en uendelighet av sommer, bading, tid med venner og besteforeldre og late dager foran seg. Bortsett fra det er øyhopping i Hellas høyt oppe på listen – både turene med og uten barn. De sistnevnte var definitivt de mest slitsomme.
– Favoritt-is gjennom tidene?
– Jeg synes Diplom Is har gjort en genistrek i å skape så mye engasjement og synlighet ved å hente frem gamle favoritter fra arkivet, og jeg legger herved inn en offisiell søknad om å blåse liv i gode, gamle Bringebærsplitt som ruslet ut av isdisken en gang på 90-tallet.
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden
– Jeg er veldig heldig som får jobbe med ferske kommunikasjons- og markedstalenter på tvers av Norden både i egne rekker og byråer, og jeg lar meg stadig overraske og inspirere over nytenkingen og utfordrertrangen deres. Den generasjonen som ruller inn nå vil flytte fjell.
– Men fremover er det vår tidligere bransjekollega og nå nye idrettspresident Zaineb Al-Samarai jeg gleder meg mest til å følge med på. Hun representerer det mangfoldet norsk idrett ønsker å bli bedre på å inkludere, og jeg tror hun kan gjøre en stor forskjell.
– Hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Norse sitt lille posterstunt under hangarskipbesøket i mai var jo en gavepakke av gode og småfrekke budskap. De fikk også mye og velfortjent mediedekning ut av en kampanje som tok dem fire timer å gjennomføre. Et godt bevis på at PR og markedsføring går hånd i hånd, og at å blåse liv i gode ideer ikke alltid trenger å koste skjorta.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Ikke vær redd for å være uenig! Som nyansatt kan det være skremmende å heve stemmen sin i et rom med erfarne kollegaer med sterke meninger, men husk at de ikke alltid sitter på fasiten eller de beste ideene.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Jeg har lyst til å utforske mer av dette vakre landet vi bor i, så det må helt klart bli 71 grader nord! Så krysser jeg fingrene for at det kommer en glampingversjon innen den tid.