SOMMERPRATEN:
Fikk motorstopp på havet – dro opp kikkerten ved nudiststrand
Erling Løken Andersen prater om sommerplanene og ChatGPTs betydning for kommunikasjonsfaget i dagens sommerprat.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Erling Løken Andersen, daglig leder i Journey Group AB og Journey Agency Norway AS, som svarer i Sommerpraten.
– Hva skal du gjøre i sommer?
– Sommeren skal jeg bruke sammen med familien, min kone og to små barn. Vi har nylig pusset opp et hus her i Norge som vi skal forsøke å nyte. Jeg synes den norske sommeren er undervurdert. Men så blir det kanskje en tur til Marbella også.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Jeg og faren min kjørte snekke-båt gjennom Mossesundet. Utenfor naturiststranda på Jeløy fikk vi plutselig motorstopp og pappa fant frem kikkerten. Vi drakk øl og hørte på Postgirobygget. Mamma ville blitt fly forbannet. Nå er de begge gått bort, men minnene bærer man alltid med seg.
– Favoritt-is gjennom tidene?
– Kræsj-pink.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Den beste, og viktigste, kampanjen i 2023 var lanseringen av ChatGPT-4. ChatGPT er et verktøy som kommer til å forandre hele kommunikasjons- og markedsføringsbransjen, fra topp til tå. Mange i bransjen har ikke skjønt det enda, men i realiteten vil man i fremtiden outsource store deler - om ikke all - kreativitet til robothjernen. Samt at man vil automatisere de fleste av dagens manuelle design- og innholdsproduksjonsprosesser. Mennesker vil gå fra å være produsenter til å bli chat-operatører. Og dette er bare første fase.
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden.
– Sam Altman, CEO i ChatGPT. Ellers synes jeg Jo Simen Skog i A2N får til mye bra, og at Jørgen Brunborg-Næss skriver mye interessant om GDPR og det juridiske rundt brukersporing. På det tekniske området er Dyar Al-Ashtari den beste på det han gjør.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Kommunikasjonsbransjen er en av de bransjene hvor man strengt talt ikke trenger noen utdanning. Fordi bransjen beveger seg så raskt, så er ofte praktisk erfaring og kunnskap til plattformene mye viktigere. Jeg tror at man i fremtiden vil få et økt fokus på spesialisering. Generalistoppgavene, som illustrasjon og innholdsproduksjon, vil i stor grad overtas av AI. Så mitt råd er å bli virkelig god på en litt nisje som for eksempel konverteringssporing og attribusjonsmodeller, affiliate-markedsføring eller enhets-agonostisk account-based marketing (ABM). Det vil alltid finnes kjøpere av spesialister.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Nå har jeg et snev av aspbergers syndrom, så kanskje Dating på Spekteret? Men det måtte isåfall ha vært før jeg traff kona mi, hehe.