Dette tenkte Google-toppene da det tok helt av med ChatGPT i fjor
Den amerikanske søkemotorgiganten hadde ikke noe hastverk med å være først ute.
(CANNES): – Det var interessant, for Google oppfant faktisk arkitekturen til dette. Vi hadde veldig sofistikerte modeller, så for oss var det hele tiden et spørsmål om når er vi klare? Vi følte ikke at vi måtte være først. Vi tenkte på om vi var fornøyde med hva de kunne gjøre, var det trygt? Vi jobbet i vårt eget tempo.
Det sier James Manyika, SVP for forskning, teknologi og samfunn i Google til KOM24.
Sammen med bare tre andre bransjemedier fra hele verden fikk KOM24 sitte ned med Google-toppene og snakke med dem om hvordan de jobber med AI og tenker på AI.
– Flott for verden
For selv om folk flest fikk øynene opp for hva AI kan gjøre høsten 2022 har selskap som Google jobbet med AI i en årrekke.
– Det var fascinerende å se at alle kunne oppleve dette for første gang, ting vi visste om allerede. En av de tingene jeg var fascinert av var at under Covid hadde mange ansatte i Google lekt seg med disse systemene flere ganger og debatten internt gikk på når skulle de ut til resten av verden. Så på noen måter var det flott at openAI slapp ChatGPT, for det lot alle prøve der for første gang, det som vi visste var mulig. Det var flott for verden, sier han.
Google lanserte noen nyheter på AI-fronten i Cannes, blant annet det de kalte verdens vennligste annonsekampanje for Google Pixel, der de har fått AI til å svare på alle spørsmål og de har brukt Palm2 for å forutse kritiske tilbakemeldinger.
Både Manyika og Robert Wong, som er Vice president for Googles Creative Lab sier vi er bare i startfasen med AI og at det fortsatt er veldig formbart.
– Det viktigste verktøyet i AI er ikke AI, det er menneskene. Jeg har vært i Google i 15 år og har aldri vært så giret. Dette er kanskje den største muligheten som er i vår levetid, sier Wong.
– Dette er bare begynnelsen
Blant annet får de kreative menneskene i reklame og kommunikasjonsbransjen helt nye muligheter, peker han på.
Nå kan skisser lages på sekunder og ikke timer.
– Det gir flere muligheter, dette er bare begynnelsen. Vi vet ikke hva slags kreative verktøy vi vil ha i framtiden, men det er derfor det er så viktig for de kreative å bli involvert, få de til å bruke verktøyene, klage på dem og finne opp nye, sier han.
Wong sier at interessen fra bransjen er skyhøy, men og at det er en frykt der ute. Og han er helt klar på at en rekke arbeidsoppgaver vil endre seg i framtiden. Hvordan vet man bare ikke helt enda.
– I går samlet vi 30 kreative sjefer fra de største byråene fra hele verden og alle gleder seg og er bekymret, sier Wong.
Han mener det derfor er viktig å fortsette å ha denne typen dialog og samtaler, for han mener at alle er generelt begeistret og vil ha verktøyene deres, selv om de ikke er ferdige.
Nye oppgaver
Men Wong sier at tilbakemeldingen de får er at de kreative også bekymrer seg. Selv er han superoptimist.
– Personlig ser jeg energien i vårt team om hvordan de vil bruke dem, og der ser alle at de har en viktig rolle å gjøre. Det er de som velger, det er de som lager kommandoer. Så jeg tror det som forandrer seg er hvor mye tid og hva slags oppgaver du gjør, sier han.