Sarah Kate Ellis mener framtiden ser lys ut og tror det er mulig å få flere fra LGBTQ+-samfunnet synlige i markedsføring. Men da må markedsførerene ta grep.

Så underrepresentert er LGBTQ+-samfunnet blant de største annonsørene

– Det er ikke noe need to do, det er have to do.

Publisert

(CANNES): I en undersøkelse som Linkedins B2B-institutt gjorde hos de ti største annonsørene i USA ble 430 annonser målt.

Tallene derfra viser at LGBTQ+-samfunnet bare var representert i tre prosent av dem. Og bare 1,5 prosent av tiden på skjerm var LGBTQ+.

– Kraftig underrepresentert

– Så vi kraftig underrepresentert. Og det er en ting jeg vil dele: I USA sier 30 prosent at de kjenner noen som er trans. 70 prosent lærer om trans gjennom media, det er noen politikere som deler feilinformasjon og politiserer det hele. Tenk på tilgangen og makta dere har til å endre verden med den rette informasjonen, kjærlighet og all lives matter, sier Sarah Kate Ellis, CEO og sjef i GLAAD, som er USAs største media-interesseorganisasjon for LGBT-samfunnet på en sesjon arrangert av Linkedin under årets Cannes Lions. 

Kate Ellis peker på at 20 prosent av generasjon Z definerer seg som LGBTQ og sier at dermed er det viktig å få med inkludering i kampanjer.

– Det er ikke noe need to do, det er have to do, sier hun.

I tillegg til Kate Ellis var CCO i Adweek Ann Marinovich og Valeria Piaggio, global head Diversity, Equity and Inclusion i Kantar med i panelet.

– Vil se dem i annonser

Piaggio peker på at kjøpekraften til LGBTQ+-samfunnet i USA er anslått til å være på 15 milliarder kroner årlig. 

– Undersøkelser viser at vi vil støtte LGBTQ+-samfunnet og se dem i annonser. Det er flere som liker et merke på grunn av slike samarbeid enn de som ikke gjør det. Det er bare en liten gruppe som ikke vil kjøpe en merkevare om de støtter denne kampen, sier hun. 

Spørsmålet de da stilte seg var hvordan kan man få til en endring og svaret deres var veldig enkelt. Det var de som satt som tilhørere i salen som må ta ansvar. Markedsførere fra hele verden. 

– Det er merkevarer og så er det folkene bak. Alle i dette rommet er folkene bak dette og for oss er dette personlig. Jeg var 20 år i mediebransjen og ditt privatliv ble aldri med inn på kontoret, det har endret seg nå. Det er store merkevarer som har et mål og dere kan manifestere dette. Jeg anbefale at dere finner det som betyr noe for dere og bruker det i deres dag til dag-arbeid, sier Kate Ellis. 

– Jeg er så optimistisk

Underveis i debatten satte de seg også nye mål for hvor stor representasjon man kan forvente i reklamer framover.

Seks prosent innen 2025 ble konsensusen. 

Kate Ellis har tro på framtiden og viser til at 74 prosent vil se flere fra LGBTQ+-samfunnet i markedsføringen. Kantars tall viser det samme og de sier også at for halvparten av de unge er det også personlig.

– Vi flytter nålen i utrolige retninger. Jeg er så optimistisk. Jeg vet det er mørkt og dystert, folk blir drept, men når vi kommer sammen som samfunnet får gjort ting, se på AIDS  og likekjønnet ekteskap. Vi vil gjøre det nå og. Vår framtid er veldig lys, sier hun.

Powered by Labrador CMS