TRY Råd fyller tre år: – Målet var å være i toppsjiktet etter fem år - nå skal vi videre
På tre år har byrået vokst fra ingenting til 74 ansatte. Veksten fortsetter videre i 2021.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg har ikke lagd noen regler, for jeg orker ikke å lage noen regler som alle kommer til å le av om et halvt år. Jeg har bestemt meg for at bare folk melder inn hvor man er, så er det greit.
Det sier Sindre Beyer i TRY Råd.
Folk kommer seinere på kontoret
Koronapandemien ser heldigvis ut til å være over for denne gangen og verden er i ferd med å bli litt mer normal og folk kan få lov til å vende tilbake til kontorene sine igjen. Men det er fortsatt mange som velger å holde seg hjemme.
Når KOM24 stikker innom kontorene i Øvre Slottsgate, er det kanskje bare en tredjedel av de 74 som jobber i TRY Råd som er på kontoret. Resten er spredd for alle vinder.
– Så får vi se etter hvert hvordan det fungerer, om folk kommer lite på kontoret og vi trenger flere møteplasser. Men foreløpig virker det som om folk har lyst til å møtes. Det er ingenting som er bedre enn det, sier Beyer.
En ting han har merket seg etter pandemien, er at mange velger å starte dagene hjemme og tar Teams-møter der, før de etter hvert trekker mot kontoret.
Beyer sier det er viktig å ha et kontor som et nav for faglig utvikling, utveksling av ideer.
– Det er det vi er mest opptatt av skal fungere, men foreløpig virker det som om det er gravitasjon mot kontoret.
Blant de som har dukket opp på kontoret denne dagen er kreatørene Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland. De unge kreatørene har jobbet i TRY siden 2019. De møttes da de gikk på Westerdahls.
Glade for å være tilbake på kontoret
De setter stor pris på å kunne møtes fysisk.
– Det som er digg er at man kan ta rask avsjekk, noe som har vært mer knotete digitalt. Nå får man satt seg ned i en sofa og bare avklart noe, sier han.
Sandvik sier de føler seg mer kreative når de får sitte sammen med andre.
– Ja ja, uten tvil. Dette kommer til å bli veldig, veldig bra når vi blir bare flere og flere på kontoret.
Når KOM24 kommer og forstyrrer de i arbeidet, sitter de og jobber med en hastebrief for Telia. Normalt sett bruker de lang tid på en brief, de setter seg gjerne inn på et møterom og jobber med ideer.
– Vi kaster opp ark på veggen, flytter på de og får en struktur i en idé. Så holder Hallvard i det tekstuelle og jeg i det visuelle. Så prøver vi å finne noe som snakker bra sammen både visuelt, men og tekstmessig. Det er egentlig arbeidsdagen. Ideer og konsepter, sier Sandvik.
Men på en hastebrief går alt mye kjappere.
– Da går det bare noen timer, sier han.
TRY Råd ble etablert i oktober 2018 på restene av konsulentselskapet Aktivér som ble etablert av Torgeir Micaelsen mot slutten av 2017.
Hadde femårsperspektiv
Selskapet hadde sju ansatte da de startet opp. Tre år seinere er de 74 ansatte i TRY Råd. Totalt jobber det over 300 mennesker i alle de ulike TRY-selskapene.
– Poenget var at når vi skal gjøre noe, skal vi gjøre det skikkelig og vi skulle være raskt oppe blant de største byråene - og det har vi klart, sier Beyer.
Han forteller de er topp fem i sin bransje nå.
– Vi hadde et femårsperspektiv og skulle ligge i toppen etter fem år, og aller helst litt før det, for vi har jo litt satsingskraft på dette huset. Målet var å være i toppsjiktet, så er vi der nå, men så må vi jo selvfølgelig videre. Men nå er vi blitt et etablert, kjent byrå i løpet av tre år. Det er vi godt fornøyd med.
Han sier han hadde noen klare tanker på hva han ville med byrået da han tok jobben som daglig leder.
– Jeg har jobbet i reklame og det som er greia er at PR og strategibyråene de var ofte gode på å lage strategier, men de hadde sjelden konkrete forslag til hva man skulle gjøre. Mens reklamebyråene var veldig mer konkrete til hva man skulle gjøre, var det lite strategi. Så var forretningsideen å klare å gjøre begge deler, at det er kort vei fra strategi til at det er noe kunder eller andre kan se, sier han og forklarer at det er derfor de har samlet innholdsavdelingen og TRY Råd på samme sted.
Ikke bare for menn i dress
– Jeg har veldig tro på kreativitet i nesten alle våre prosjekter. Det å utfordre kunder, utfordre tankesett, utfordre konsepter, tenke visuelt er ofte svaret på veldig mange utfordringer. Jeg ønsket å samle det i en gryte- vi har samlet folk med politisk erfaring til folk som er flinke å tegne. Det er det som skiller oss fra mange av våre konkurrenter - at det og er en attraktiv arbeidsplass for kreative mennesker, ikke bare menn i dress.
Han sier at veien fremover handler mye om å videreutvikle det de har.
– Vi skal etablere oss i toppen og etablerer mange nye satsinger. Det er vel egentlig det som er ambisjonen, sier han.
I 2020 omsatte de for 77 millioner kroner og satt igjen med 13,5 millioner kroner i driftsresultat.
– Vi har passert fjorårets omsetning for mange måneder siden, sier han.
Beyer sier at årsaken til suksessen ligger i folkene de har ansatt.
– Det er jo people business og når man vokser raskt så handler det om å bygge kultur. Det har vi klart. Har du de to tingene på plass og gir faglig påfyll, så er veldig mye gjort når man driver med mennesker, mener han.
Beyer sier at ved å ansette de rette folkene kan han bruke mer tid på «new biz», mer tid på å bringe organisasjonen fremover og mindre tid på å løse opp i personalfloker.
– Har du 2-3-4 prosent som ikke passer inn i systemet, tar det alt fokus, mener han.
– Hvordan tenker dere når dere skal ansette folk?
– Vi har en miks av forholdsvis unge og mer erfarne. Så vi tenker å ha en bra miks. TRY valgte å ikke kjøpe opp. Kjøper man opp andre, er det 20 stykker som skal inn i et annet system, vi tenkte at ja ja. De må passe på Try-huset, de må ha et interessefelt utover det de er eksperter på og de må være flinke folk som liker å jobber med andre flinke folk og tåler sunn friksjon, sier han.
– Hva betyr det?
– At man kan være faglig uenig, ha gode faglige diskusjoner, være uenig og kunne gå videre. For ellers kan man bruke veldig mye tid på å ordne opp i muskelknuter i organisasjonen. Men er folk omgjengelige og greie og synes det er spennende at folk er uenige, er det limet. Ellers kan man bruke masse tid på den typen ting. og det gjør jeg utrolig lite, sier han.
– Det kommer mange endringer
Men med den enorme veksten de har hatt de siste årene, hva er veien fremover for byrået?
– En ting er jeg helt sikker på, det er at det kommer mange endringer, for det er et marked i store endringer, sier han.
Digitalisering er et stikkord han drar fram.
– Både det å drive rådgivning rundt det, og forstå tiden man lever i er helt avgjørende.
Han sier og at satsingen på lyd blir ekstremt viktig, og så er det å klare skape samspillet mellom strategi og det konkrete.
– Nå har PR-bransjen begynt å lage innholdsavdelinger. Det er jeg glad vi begynte med for tre år siden og har bygd opp en stor avdeling på det, for flere kunder vil gjøre noe som er konkret, ikke bare en Powerpoint til et styret.