JULEPRATEN
Harald Nygaard Kvam jobber i julen: – En god blanding av hjemmekontor og å være fysisk til stede
Høydepunktet blir ribbemiddagen som serveres hjemme hos moren.
Denne artikkelen er over to år gammel.
KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det kommunikasjonssjef Harald Nygaard Kvam ved Oslo Lufthavn som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Siden jeg er nesten helt ny i Avinor-jobben er det min tur til å jobbe denne julen. Det blir nok en god blanding av hjemmekontor og å være fysisk til stede på Oslo Lufthavn, der mange skal reise i forbindelse med juleferien. I tillegg blir det en liten tur hjem til mor for julens høydepunkt: Ribbemiddagen med henne og mine to brødre.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Jeg er stor fan av NRKs podkastserie «Hele historien», som er veldig spennende og ekstremt god historiefortelling. Og jeg anbefaler sterkt å ta en titt på Netflix sin morsomme og originale «Sex Education»!
På bokfronten har jeg akkurat lest «Where The Crawdads Sing» av Delia Owens. En fantastisk godt skrevet bok, som er spennende til det siste.
Smaksmessig er det, i tillegg til mors eminente ribbe, helt innafor å ta turen ut av julens kjøttunge diett og over i fisk og skalldyrenes verden, der mye er i sesong nettopp på vinteren.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– I tillegg til en fantastisk sommerferie i Telemark og på Vestlandet må det være første utenlandsturen på svært lenge. Samboeren min og jeg unte oss en helgetur til Amsterdam etter gjenåpningen og det var helt nydelig. Sommer i været, fortausrestauranter og input fra andre språk og kulturer igjen!
– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?
– Hmm, mange å velge i! Det mest PK svaret ville jo vært å velge noen i fly- og reisebransjen. Men, siden jeg heldigvis møter dem her og der, ville jeg gjerne snakket mer med kommunikasjonsdirektør Christina Lill Rolfheim-Bye i FHI, kommunikasjonsdirektør Mona Sæverud Higraff i Helsedepartementet og kommunikasjonssjef Anne Kristin Hjukse ved Statsministerens kontor. De har alle stått i en ekstremt krevende krise og håndtert mye veldig bra, noe jeg veldig gjerne vil lære mer om. Tenkt så mye som er overførbart til flybransjen!
– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?
– Den teknologiske reisen vi plutselig måtte ut på da pandemien traff oss. Det var armer og bein, og faglig sett veldig spennende. I Forsvaret, der jeg jobbet da pandemien traff, måtte vi lære oss å koordinere en ny type krise der svært mange ikke satt samlet i et «war room». Jeg husker godt famlingen etter gode og enkelt tilgjengelige teknologiske plattformer, for å samkjøre oss best mulig på hjemmekontor. Vi begynte med gaming-plattformen Discord og kunne ha talemøter i alle fall. Så kom heldigvis Teams for fullt, som er et godt verktøy selv om jeg tror vi alle er ganske lei av evige digitale møter til tider.
– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?
– Jeg er redd det fortsatt vil handle mye om pandemien og krisehåndtering i starten av året. Det preger nesten alle som jobber med kommunikasjon, enten det er en samfunnsaktør eller noen som driver med retail. Samtidig velger jeg å tro at 2022 er året vi skal ut av dette, og da blir jo kommunikasjonsutfordringen å finne tilbake til hvordan vi snakket med folk før alt handlet om råd, regler og meteren. Hvordan skal vi kommunisere normalt med målgruppene våre igjen? Og ikke minst blir det gøy å fokusere enda mer på strategisk og langsiktig kommunikasjon igjen, det å løfte blikket opp fra detaljkommunikasjonen som ofte preger krisehåndtering.