Øivind er den eneste som jobber med kommunikasjon i Harstad kommune: Forholder seg til de tre F-ene
Under Høstseminaret fortalte kommunikasjonssjefen om sin hverdag som eneste kommunikasjonsansatt i en organisasjon med 2300 ansatte, 70 ledere og 25000 innbyggere.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(THE HUB): Under første dag av Høstseminaret til Kommunikasjonsforeningen var Øivind Arvola på plass fra Harstad kommune. Der har han jobbet de siste fem årene, og før det kom han fra Harstad Tidende der han var redaktør digitale medier og digitalsjef.
– Her ser dere kommunikasjonsavdelingen, sier Øivind Arvola.
Tre F-er
For som kommunikasjonssjef i Harstad kommune, er han hele kommunikasjonsavdelingen.
– Som det så fint heter skal jeg, altså kommunikasjonsavdelingen bidra til å sikre at kommunen kommuniserer godt med kommunen, mediene og andre interessenter. I tillegg skal jeg bistå ledere å kommunisere med offentligheten, skrive pressemeldinger, lage video og streams, lage hjemmeside, jobbe med sosiale medier, tidvis sparringpartner med ordfører og daglig svare ut mediene med små og store fine ting.
Det er et hav av kommuniaksjnsoppgaver, og selv om han jobber «alene», fikk Arvola nordnorsk kommunikasjonspris i 2020 og 2021 for informasjonsarbeidet i kommunen under koronapandemien.
– I det daglige arbeidet tar jeg utgangspunkt i de tre F-ene. Jeg skal forenkle, forkorte og forklare. Klarer jeg å forholde meg til det – så går det fint.
Harstad kommune har 25,000 innbyggere og er den tredje største byen i nord. Arvola bruker en fotball-metafor når han snakker om sin rolle som kommunikasjonssjef- og avdeling.
– Som eneste spiller på laget, er det helt åpenbart noen svakheter. Men rent administrativt er det veldig enkelt. Det er godt arbeidsmiljø, sjelden internkonflikter, gode medarbeidersamtaler, men man vinner ikke med bare en spiller.
Nyhetsbrev på ett minutt
Kommunikasjonssjef er derfor avhengig av å spille på lag med hele organisasjonen i Harstad kommune.
– Og på den måten kan vi få gode resultater.
Arvola jobber primært eksternt med kommunikasjon i kommunen, hvor det jobber 2300 ansatte.
– Mange vet ikke hva som skjer utenfor sin egen avdeling, derfor har jeg laget «Nyhetsminutt».
Det er et nyhetsbrev som skal ta cirka et minutt å lese for de ansatte. Og inneholder korte setninger om hva som skjer i Harstad kommune.
– Det er uformelt, kort og tett på. Jeg prøver å få inn litt humor i disse utsendelsene, og tilbakemeldingene tilsier at mange åpner og leser disse brevene.