Kari vil hjelpe reiselivsbransjen å levere gode gjesteopplevelser
Kari Hasselknippe har jobbet 25 år i hotell-og reiselivsbransjen. Nå lanserer hun Hospitality Stories.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Pandemien har satt store deler av reiselivet på hold. Tallene viser at at det var 11,4 millioner færre overnattinger i hele 2020, sammenlignet med 2019, ifølge SSB. Totalt har hotellnæringen en nedgang på 40 prosent.
Kari Hasselknippe har jobbet 25 år i hotell-og reiselivsbransjen, hvorav de siste 14 av de som salgs-og markedsdirektør for Grand Hotel i Oslo. I dag jobber hun som strategisk rådgiver og prosjektleder i sitt eget selskap Hasselknippe AS.
Vil nå ut til flere
Nå lanserer hun Hospitality Stories.
– Norge trenger flere kvalitetstilbydere og reiselivsbransjen høyere inntjening. Til nå har jeg jobbet med kunder en til en. Gjennom Hospitality Stories kan jeg nå ut til flere, sier Hasselknippe til KOM24.
Hospitality Stories er en medlemsportal for eiere og drivere av hoteller og andre reiselivstjenester. Her kan de hente ut leksjoner og ressurser basert på hva man ønsker å oppnå.
– Vi vil være en god sparringspartner innen det å bygge en solid hotell-og reiselivsbedrift, og vil gi kontinuerlig utvikling, faglig sparring og god oppdatering innen konseptutvikling, fysisk utforming og merkevarebygging, forklarer Hasselknippe.
Merkevare er et maraton
– Hvordan skal du hjelpe hoteller å bygge merkevare sitt?
– Det å bygge en sterk merkevare er et maraton, ikke en sprint. Jeg skal hjelpe medlemmene med å jobbe i riktig rekkefølge. Jeg skal hjelpe de med å bygge sten på sten.
Portalen har nå gjennomført en beta-lansering med mål om å skape kjennskap til portalen og bygge nysgjerrighet.
– Jeg ønsket meg noen få medlemmer til å starte med slik at portalen kan testes ut på målgruppen. Strategien var å ha åpent for salg kun en uke, så stenge.
Hun ønsker ikke å gå ut med hvor mange som nå er på portalen, men at det er en liten og ekslusiv gjeng.
– Akkurat slik jeg håpet på, på dette stadiet.
– Hvorfor mener du at det er behov for at hotellbransjen tenker merkevare?
– I dag må du stå for noe for å være noe. Pandemien, som har rammet hele verden, gir oss en unik mulighet til å se reiselivet på en ny måte. Hvordan ønsker vi at reisende opplever Norge? Og hvordan kan vi skape opplevelser som nordmenn tiltrekkes av?
Hun tror Norge vil bli ett av de mest ettertraktede landene i Europa, med mye plass og godt omdømme rundt bærekraft.
– Mye av vår styrke ligger i lokale ildsjeler i reiselivet, som brenner for det de gjør og tilbyr. For en stor del av de reisene blir innholdet viktigere enn før.