Andreas er hele Norges bartender på TikTok: Nå har han over 130.000 følgere
Da Andreas Ording ble permittert, startet han med TikTok.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Andreas Ording har jobbet i restaurantbransjen siden 2016. I utgangspunktet skulle han bare ha noe å gjøre mens han prøvde å finne ut av hva han skulle bli. Det viste seg at han fant det i en bar nede på Aker brygge.
– Jeg ble helt forelska i yrket. Det å jobbe med mat, drikke og smakskombinasjoner er veldig gøy. Også får jeg lykke av å se andre glad, å gi andre folk en god opplevelse gjør meg glad, forteller Ording til KOM24
Så kom korona og Ording ble permittert. Det førte til at han havnet i en ond sirkel som besto av å sove, spise, game, spise også sove igjen. Nav foreslo at han skulle prøve å søke ny jobb, men ingen ville ansette som følge av usikkerhet for når restaurantene ville åpen igjen.
– Det var en ganske kjedelig periode fram til i januar, da jeg åpent appen TikTok og lagde min første video.
Femten tusen på alkohol
Baktanken med TikTok var å børste av støvet på bartenderkunnskapen, med et håp om at bransjen snart ville åpne igjen. De første videoene begynte med at han lagde shots av godteri, blant annet det svenske biler-godteriet. Da tok det av.
– Engasjementet vokste raskt, og mye av det handler om at folk ville se og lære hvordan de selv kan lage drinkene.
Innholdet hans baseres på enkle cocktail-oppskrifter som han prøver å filme på en måte som sier at klarer han å gjøre det, så klarer de som ser på å gjøre det. For Ording er TikTok kun en hobby, og han tjener ingen penger på det. Derimot går det en del utgifter på alkohol for å kunne produsere innholdet.
– Jeg har kanskje brukt rundt ti til femten tusen kroner på sprit dette halvåret bare for å lage TikToks. Det har vært morsomt å se det store engasjementet som har oppstått. Mange har lært og blitt inspirert.
Algoritmer skaper vekst
I skrivende stund har Ording over 130.000 følgere. Han mener det fine med algoritmene til TikTok er «For you page» hvor brukeren av appen får opp helt tilfeldige klipp i en evigvarende strøm. Strømmen baseres på hva personer interesserer seg for, liker, deler videre og hvem de følger.
– Mange klager over algoritmen og sier at de ikke forstå den, men etter min mening er den mye bedre fordi det er lettere å gå viralt enn på YouTube eller Instagram. Det er rett og slett fordi de har «For You page».
Forskjellen på YouTube og TikTok er at på YouTube må man klikke seg inn på selve videoen. På TikTok velger du ikke klippet selv, men det dukker opp ved å scrolle i den evigvarende strømmen.
Etter hvert som det har kommet flere TikToks har det også kommet gode tilbakemeldinger om at folk er fornøyd med drinken han viste dem. Likevel er han skeptisk til norsk drikkekultur.
– Norsk drikkekultur er slik at enten så drikker man for å bli dritings, ellers så drikker vi ikke i det hele tatt. Jeg prøver ikke presentere det som at «dette her må du drikke». Jeg baserer det på at det er en oppskrift for deg som like gin, eller om du liker kiwi så har jeg oppskrift med det.
Streng alkohollov
Ording tror ikke folk føler seg presset til å drikke når ha legger ut alkoholfylte TikToks. Han prøver å promotere at folk må drikke noe de liker, og at de skal unngå hjemmebrent. – Det er jo direkte farlig.
– Jeg har sett så mange folk ta shots med tequila når de hater tequila. Folk sluker et glass rødvin når de ikke liker rødvin. Det blir bortkastet vin, og jeg syns rødvin er godt, hvorfor skal det gå til en person som ikke liker det?
Norsk alkohollov er en av de strengeste i verden, særlig når det gjelder alkoholpromotering. Utesteder og barer har ikke lov til å promotere alkohol, eller legge ut cocktail-oppskrifter på sosiale medier.
– Om jeg skal lage TikTok på jobben, må jeg lage mocktails og ikke cocktails. Jeg representerer ikke arbeidsplassen min på appen. Jeg kan lage videoer når jeg er på jobb, men det må jeg gjøre som en privatperson.
Følgerne dukker opp i baren
Folk har også begynt å kjenne igjen bartenderen på gaten. Når Ording er ferdig på jobb hender det ofte at han får rop «Å dæven» etter seg. En frase han ofte gjentar i TikTokene sine.
– Det skjer ukentlig at gjester kommer innom fordi de har sett meg på TikTok og vil prøve drinkene mine. Det er gøy.
Ording avslutter med å fortelle at han er en person som går hundre prosent inn, eller ingenting. Skal han fortsette, og det skal han, må han ta et steg videre og bli innholdsprodusent på heltid.
– Det ultimate målet mitt er å åpne egen bar.