Knut-Arne Futsæter, Kantar Media
Knut-Arne Futsæter, Kantar Media

Kantar Media solgt for 11,4 milliarder kroner

– Det er mye data som flyter rundt. De ser til oss for å rydde opp i denne prosessen.

Publisert

Markedsanalysefirmaet Kantar Group selger sin enhet for mediemåling og analyse, Kantar Media, til private equity-selskapet H.I.G. Capital for omtrent 1 milliard dollar, omtrent 11,4 milliarder norske kroner, skriver Wall Street Journal. 

Kantar Media, som opererer i over 60 markeder og har mer enn 4500 ansatte globalt, rundt 40 av dem i Norge, sier avtalen vil styrke fokuset på å levere data til kundene sine for å hjelpe dem med å ta bedre beslutninger om innhold og annonsering.

Private equity eier allerede en stor andel i Kantar Group. I 2019 solgte reklameholdingselskapet WPP 60 % av Kantar til Bain Capital Private Equity, noe som innbrakte omtrent 3,1 milliarder dollar, mens WPP beholdt en 40 % andel.

Kantar Media vil nå være 100 % eid av H.I.G. Selskapene forventer at avtalen fullføres senere i år.

Annonsører og reklamebyråer ønsker i økende grad data som kan sammenlignes på tvers av kanaler, sier Kantar Medias administrerende direktør Patrick Béhar, som fortsetter å lede virksomheten.

– Det er mye data som flyter rundt. De ser til oss for å rydde opp i denne prosessen, sa Béhar. 

– Og naturligvis, som alle i denne bransjen, vil de at vi skal gjøre det på en rimeligere måte.

Béhar sier at H.I.G. er villig til å investere og jobbe for å forbedre Kantar Medias tjenester.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS