85 personer jobber med kommunikasjon i politiet
Har hatt stor vekst på få år. Inngår likevel eksterne avtaler.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Byråavtalen er en avtale som dekker hele etaten. Hovedvekten av oppdragene er design av trykksaker, produksjon av film og større informasjonskampanjer. Det krever kompetanse og produksjonsutstyr som politiet ikke har selv, og dermed må anskaffe via eksterne leverandører. Når det gjelder tradisjonell kommunikasjonsrådgivning håndteres det utelukkende med interne ressurser, skriver kommunikasjonsdirektør Hilde Ebeltoft-Skaugrud i POD, i en e-post til Politiforum.
85 jobber med kommunikasjon
Politiforum problematiserer at politiet har inngått en kommunikasjonsavtale verdt 15 millioner kroner med Try Råd, Gambit Hill & Knowlton og Dinamo.
KOM24 omtalte inngåelsen av avtalen i mai i år.
Det er kommunikasjons- og rådgivingstjenester samt innholdsrådgivning og innholdsproduksjon kontrakten omfatter.
Kontrakten har en varighet på to år med mulighet for opsjoner på ett pluss ett år.
Alle skal være totalleverandører. De er rangert ut fra tildelingskriteriene i anbudskonkurransen, noe som betyr at den leverandøren som er rangert som nummer én, Try Råd, vil bli forelagt forespørsel om oppdrag først.
Politiforum tar i sin sak opp det faktum at fra 2013 og frem til i dag har antallet kommunikajsonsrådgivere økt fra 35 til 56,5 i politidistriktene og Politidirektoratet (POD).
I hele politietaten jobber det i dag 85 kommunikasjonsmedarbeidere.
– Legge til rette for dialog
Ebeltoft-Skaugrud peker på at det er blitt en mye mer kompleks hverdag i politiet.
– I en hendelse kan det være bedre at lederne bruker tiden sin på jobben sin. Så kan vi, kommunikasjonsrådgiverne, administrere og legge til rette for dialog og åpenhet, ved å koordinere slik at pressen kommer i kontakt med rett talsperson, skriver hun.