Byråledere bekymret for de ansatte på hjemmekontor
Kreativt Forums ferske bransjeundersøkelse viser at nær 70 prosent av byråene har innført hjemmekontor for de fleste av eller alle sine ansatte.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det nærmer seg snart et år med hjemmekontor, og i følge Kreativt Forums nylig publiserte undersøkelse kommer det frem at tilværelsen begynner å tynge reklame- og designbransjen.
– Nesten ikke sett hverandre
Det å klare å opprettholde motivasjon og engasjement hos de ansatte og ivareta de som sliter, anses å være blant de viktigste utfordringene i tiden fremover.
Undersøkelsen viser at det kun er 10 prosent av byråene melder om en svikt i omsetningen på over 40 prosent.
Byrålederne som avisen har snakket med sier det først om fremst er de menneskelig påkjenningene hjemmekontor kan føre til de er bekymret for.
Kjetil Try, som er øverste leder for mange hundre av de ansatte i TRY, henviser til at mange av deres ansatte er unge folk som bor alene.
– Menneskene som jobber her har nesten ikke sett hverandre på mange måneder, og noen har ikke møtt kollegaer fysisk på snart et år. Det har også begynt mellom 40-50 nye medarbeidere her siden mars i fjor, og disse har knapt satt sine ben i lokalene våre, forteller Try til Kreativt Forum.
– Lojaliteten til selskapet kan dale
Også administerende direktør Pia Gundersen i byrået Allegro er bekymret for de menneskelige påkjenningene.
– De utfordringene vi ser for oss at selskapet og de ansatte vil møte på i tiden fremover er hovedsakelig av mellommenneskelig art. Vi er flokkdyr av natur og trenger å se hverandre. Samtidig er preferansene for arbeidssted og -metode blitt langt mer individuelle. Dermed må vi anta at arbeidsplassen ikke blir som før, selv etter vaksine. Vi tror at lojaliteten til selskapet kan dale når vi sitter hver for oss, og ikke blir like viktige i hverandres liv og hverdag, sier hun til Kreativt Forum.
Forrige uke kunne KOM24s søsteravis Medier24 skrive at også journalister i redaksjonene rundt om i landet synes hjemmekontor er tøft.
I en undersøkelse gjennomført av Norsk Journalistlag svarte hele 69 prosent at manglende face-to-face kontakt reduserer gleden over å jobbe. Til sammenligning svarte 58 prosent det samme i juni. Det kom også frem i undersøkelsen at en større andel av journalistene nå melder om psykiske reaksjoner som dårlig søvn, følelse av utslitthet og utbrenthet og følt depresjon.