Disse kommunikasjons-studiene er det vanskeligst å komme inn på
Tallene fra Samordna opptak er nå klare.
Nesten 105 000 søkere har fått tilbud om studieplass til høyere utdanning. Av disse har rundt 63 000 fått tilbud ved sitt førstevalg, noe som betyr at tre av fem søkere nå er kommet inn på sitt førstevalg.
– Det er gledelig at så mange av de som har fått tilbud om en studieplass i årets opptak, har fått tilbud om sitt førstevalg. Vi tror det vil gi god motivasjon for studentene og være positivt for gjennomføringen, sier Sveinung Skule, direktør i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
Ikke siden 2008 har andelen kvinner som søker høyere utdanning gjennom Samordna opptak vært høyere. Ved årets opptak er kvinneandelen på 61,3 prosent.
Oversikten for kommunikasjonsbransjen viser at det, som vanlig, er årsstudiumet i Medier og kommunikasjon ved OsloMet som er det vanskeligste studiet å komme inn på.
Der må man ha 61,7 poeng for å komme inn, noe som er en økning fra i fjor da det var 60 poeng som var kravet.
Etter opptaket står fortsatt 253 stykker på venteliste for å komme inn.
Bachelor-studiet ved OsloMet er betraktelig lettere å komme inn på. Der er poengsatsen lik som i fjor, 53,5 poeng.
Nummer to på listen er årsstudiumet i Medier og kommunikasjon ved Universitetet i Bergen.
Poenggrensen der er i år på 54 poeng, noe som er opp fra 52,6 i fjor. 188 står i kø for å komme inn her.
Man må også ha 54 poeng for å komme inn på årsstudiumet i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Her står det fortsatt 204 på venteliste.
I motsatt ende av skalaen finner vi et studie som Innovasjon, markedsføring og ledelse ved NLA Kristiansand. Der er poenggrensen for å komme inn i år 31,4 poeng og det er seks stykker som står på årets venteliste.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no