SOMMERPRATEN
Fra familietur i Japan til oppussing hjemme
Denne kampanjen er den kuleste Kristian har sett i år, og disse bransjepersonene bør du se opp for i fremtiden.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Kristian Schøning-Kristiansen, Kreativ Leder i Hyper, som svarer i Sommerpraten.
– Hva skal du gjøre i sommer?
– Denne sommeren blir jeg hovedsakelig hjemme på Billingstad, hvor vi har en stor oppussing av huset på gang. Men jeg er ikke lei meg for det! Jeg har nettopp kommet hjem fra en fantastisk familietur til Japan, så batteriene er allerede ladet og klare for høsten.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Mitt beste sommerminne er de lange, avslappende dagene på stranden i Caorle, Italia. Jeg bodde seks år i Italia, og det var fantastisk å se guttene mine, Isak og Kasper, elske Italia-livet like mye som jeg gjør. Disse stundene med familien på vår favoritt badeby er uforglemmelige.
– Favoritt-is gjennom tidene?
– Min favoritt-is er Sandwich, og jeg spiser nok litt for mye av den i løpet av sommeren. Jeg klarer heller ikke å si nei til en Kaffe Affogato, som er en deilig dessert laget med espresso hellet over vaniljeis. Den perfekte kombinasjonen av kaffe og is!
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden.
– Jeg vil faktisk trekke fram to personer: Anniken P. Stange og Anniken Kullebund. De har nylig avsluttet sin praksisperiode hos oss i Hyper, og i løpet av denne tiden har de vist en imponerende forståelse og dybde i idéarbeidet sitt. De har bidratt masse på mange prosjekter, og det har vært skikkelig gøy å jobbe med ideer sammen med dem. Jeg er sikker på at de vil fortsette å imponere og utmerke seg i fremtiden, uansett hvor de ender.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– En av de kuleste kampanjene jeg har sett i år er REESE’S Cups Big Game Commercial 2024, kalt «Yes!»-kampanjen. Det som gjør denne reklamen så bra er at den klarer å engasjere og underholde uten å bruke kjendiser eller fancy effekter. Dette er bare GØY!!
Kampanjen handler om å introdusere den nye REESE’S Caramel Big Cup. Reklamen fanger reaksjonene til REESE’S fans når de hører om en «stor endring» til deres favorittgodteri. Først blir de sjokkerte og tror at deres elskede REESE’S Peanut Butter Cups blir erstattet. Men så viser det seg at den nye varianten bare har fått et ekstra lag med karamell. Resultatet? Ren begeistring og lettelse.
Det som gjør denne reklamen så bra, er dens enkelhet og relaterbare humor. Den viser ekte følelser på en morsom måte, noe som gjør at folk lett kan kjenne seg igjen. Reklamen klarer å introdusere et nytt produkt samtidig som den forsterker båndet til sine lojale kunder. Det er rett og slett en genial måte å innovere uten å miste merkevarens essens. Pluss at du ser noe nytt hver gang du ser den.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Mitt beste råd er å være nysgjerrig og åpen for læring. Sug til deg kunnskap fra erfarne kolleger, og vær ikke redd for å stille spørsmål. Det er også viktig å ha en bred forståelse av samfunn, organisasjon og forretningsvirksomhet, ikke bare kommunikasjon. Og viktigst av alt, husk å finne glede i det du gjør. Det skal være gøy å gå på jobb.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Det må være «Forræder». Programmet er intelligent, taktisk og psykologisk utfordrende, noe jeg ville ha likt veldig godt. Men siden jeg er lett å lese, hadde jeg nok røket ut fort dessverre.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no