Robert Millar var den første med tittelen «reklamesjef» i Norge.

Startet Nordens første reklame­forening – i kveld har de fest

Prisen som deles ut på Markedskonferansen i Trondheim har en litt spesiell historie.

Publisert Sist oppdatert

Robert Millar kom opprinnelig fra Nord-Irland, men flyttet til Trondheim i 1903. Først jobbet han som språklærer og oversetter.

I 1909 ble han reklamesjef for Nordenfjeldske Dampskibsselskab, og var den første med den tittelen i Norge. Fem år senere, i 1914, startet han det som skal ha vært den første reklameforeningen i hele Norden.

Denne foreningen eksisterer fortsatt, i form av Trondheim Markedsforening. Fredag kveld deles Robert Millar-prisen ut på årets utgave av Markedskonferansen.

– Det blir jo 110 år siden vi ble grunnlagt i år. Så vi er veldig stolte av at vi får videreføre det. Robert Millar var egentlig en helt vanlig og nysgjerrig mann, men han har betydd enormt mye for de som jobber med markedsføring og reklame her i Trondheim, sier Ida Charlotte Lund til KOM24.

Hun er daglig leder og den eneste som er fast ansatt i Trondheim Markedsforening. Med seg har hun åtte styremedlemmer.

Styret i Trondheim Markedsforening. Fra venstre: Styreleder Mats Muri Løberg, styremedlem Christian Amundsen Mevold, daglig leder Ida Charlotte Lund og nestleder i styret Roar Knudsen

– Forut for sin tid

Millar sto også bak flere turistbrosjyrer for Trondheim, og Lund sier at han helt tydelig ble glad i byen.

I forbindelse med jobben i Nordenfjeldske Dampskibsselskab ble Millar kjent med moderne amerikansk reklameteori, der reklame ble behandlet som et eget fag.

Han skrev også den første norske læreboken om reklame, før han flyttet til Oslo (den gang Kristiania) i 1917. Der jobbet han blant annet med reklame for Handelsbanken, og startet selskapet Robert Millar & Co.

– Det er mye vi ikke vet om Millar. Foreningen har gjennomgått mange utskiftninger, og en del historie har gått tapt. Vi skulle gjerne visst enda mer, men vi er stolte av at vi fortsatt eksisterer, sier Lund.

Hun er derimot sikker på én ting.

– Han var forut for sin tid. Det var jo ikke før på 1930-tallet at det store tiåret kom for norsk reklame. Da kom ukepressen, som kunne trykke foto og reklame med høy kvalitet.

Rekordmange kandidater

Robert Millar-prisen har blitt delt ut siden 1976. I år har de fått inn rekordmange bidrag, opplyser Lund.

Selv om det tradisjonelt sett bare har blitt utdelt én pris på konferansen, kan det bli flere i framtiden.

– Vi merker at flere og flere vil melde seg inn i foreningen, og at for eksempel frokostmøtene vi har er blitt med populære enn før. Baser på antallet bidrag i år, kan det også hende at vi oppretter flere priser de neste årene, i tillegg til Millar-prisen, sier Lund.

Men hovedprisen er uten tvil viktigst når prisutdelingen er i gang.

– Den henger ganske høyt. De som har vunnet tidligere har vært veldig fornøyde, og har brukt premien på forskjellige ting. Premien er annonsering verdt 200.000.

I fjor gikk prisen til håndballklubben Kolstad Håndball.

Kilder brukt i denne saken: SNL og lokalhistoriewiki.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS