Influensere i opprør mot VIXEN Awards
Vixen Awards' kontroversielle samarbeid med Inzpire.me og klønete alkohol-tabbe røsker opp i influensermiljøet
En nylig kontrovers har oppstått etter Vixen Awards' oppfordring til nominerte influensere om å registrere seg på Inzpire.me, en influenser-markedsføringsplattform under Schibsted.
Samarbeidet har utløst reaksjoner og bekymringer blant influensere angående priskåringens uavhengighet, personvern og datainnsamling.
Deling av omfattende data
Johanne S. Refseth er blant de nominerte og delte sine bekymringer om samarbeidet i et nylig Instagram-innlegg. Hun ble først informert om sitt høye antall nominasjoner av Vixen, men ble deretter bedt om å registrere seg på Inzpire.me for enklere nominasjon.
Dette fikk henne til å stille spørsmål ved uavhengigheten til Vixen og formålet med samarbeidet. Ifølge Refseth gir Inzpire.me merkevarer omfattende tilgang til influenseres data, inkludert følgerinformasjon, geografisk plassering og ytelsesstatistikk.
Hun mener problemet oppstår ved at spørsmålet om registrering hos Inzpire.me ble presentert i samme e-post som kunngjøringen om nominasjonen til en Vixen-pris.
– Dette reiser bekymring rundt hvordan prisutdelingen kan sikre en rettferdig vurdering for både de som er registrert, og de som ikke er det. Det er naturlig at folk føler seg presset, sier Refseth til KOM24.
Hun stiller også spørsmål ved hvorfor Vixen velger å samarbeide med Inzpire.me, tidligere en sponsor, når de påstår at de ikke har noen forpliktelser overfor dem.
– Jeg opplever at Inzpire.me prøver å endre fokus i deres svar på posten min, men selve kjernen av problemet er altså at det i en Vixen nomineringsmail, oppfordres til å dele statistikk og data med en markedsføringsplattform for influensere.
Taper vinnersjanser
I skrivende stund har innlegget nesten 200 kommentarer, hvor mange hyller henne for å si ifra. Noen skriver «Hurra for deg som tar tak i den skitne bransjen der» og «Nå fikk jeg lyst til å avfølge alle som er registrert hos Inzpire og dermed deler mine data».
Influenser Mariann Johansen deler også sin frustrasjon i en rekke på 20 Instagram-historier. Til KOM24 sier hun:
– Det jeg reagerte mest på, var at det framsto som en rekrutteringskampanje for Inzpire.me. Mailen er utformet på en slik måte, at dersom man ikke selv er klar over hva det innebærer å registrere seg – altså at man avgir en mengde data om følgerne sine – så risikerer man å ta en avgjørelse på særlig sviktende grunnlag, sier Johansen og fortsetter:
– Det er skjerpende at dette kommer fra en aktør som kan dingle en ettertraktet premie foran nesen på de som blir oppfordret til å registrere seg. Selv om de sier at det er frivillig, er det klart at med de argumentene som blir brukt, framstår som at man taper vinnersjanser hvis man lar være.
Avviser påstander
Til KOM24 uttaler Pia Tryland, daglig leder i Vixen at de har høye krav til uavhengighet i sin juryprosess. De har mottatt tilbakemeldinger om at det tidligere har vært en krevende oppgave for juryen å gjennomgå de mange influenserprofilene som har blitt nominert.
– Antall profiler har økt betraktelig, og i dag er det ikke lenger bare én kanal å vurdere, men flere kanaler per profil, sier Tryland.
Dette har ført til et behov for å strømlinjeforme prosessen og sikre nøyaktig data for juryen. For å oppnå dette, valgte de å samarbeide med Inzpire.me, forteller hun.
Tryland poengterer at registreringen er frivillig, og influensere er ikke forpliktet til å være på plattformen.
Vixen avviser også påstander om at samarbeidet involverer deling av sensitiv følgerinformasjon eller annen uautorisert data. De forklarer at informasjonen de har tilgang til, begrenser seg til grunnleggende data som kjønn, alder og bosted. Dette for å blant annet hjelpe juryen med å vurdere om en influenser har kjøpt følgere eller ikke.
– For juryen gir det innsikt å se hvor folk bor. Hvis en influenser har mange følgere fra utlandet, kan varsellampene ringe, sier Tryland.
Hun understreker at de tar influensernes bekymringer på alvor, samtidig påpeker hun at eventuelle bekymringer kan være basert på misforståelser og ønsker nå å klargjøre dette.
– Dette trodde jeg Mats i Inzpire.me hadde oppklart, sier Tryland.
Inzpire.me svarer
– Jeg synes det var fint at dette ble tatt opp. Det ga oss mulighet til å avklare noen misforståelser som verserte knyttet til både persondata, vår rolle i inzpire.me og transparens i bransjen – eller fortsatt delvis mangel på det slik vi ser det. Ellers har jeg greid ut disse temaene og mer i kommentarfeltet til Johanne.
Under Instagram-innlegget til Refseth svarer nemlig Mats Lyngstad, daglig leder og gründer i Inzpire.me i en rekke kommentarer.
– Først, og dette er viktig – vi henter ikke ut persondata om dine følgere, kun aggregerte tall, skriver han.
– Når det gjelder samarbeidet så har vi enkelt og greit tilbudt Vixen å kunne bruke inzpire.me for å lette juryarbeidet. Mange av profilene som er nominerte er allerede på plattformen. Vi har ikke bedt om noen motytelser og jeg vet ikke hvilke vurderinger som ligger bak kommunikasjonen som er sendt ut.
Alkoholreklame
I dag holder dessuten VIXEN og inzpire.me konferanse med tema: «Hvordan etablere en suksessfull karriere som influenser?» – og lokker med gratis alkohol fra navngitte produsenter.
Christine Krieg, daglig leder i Krieg Kommunikasjon, oppdaget dette og kaller det for «deilig ironisk» på sin LinkedIn-profil.
Til det svarer Andrea Bolsøy, markedssjef i Inzpire.me:
– Her har det skjedd en stor personlig glipp fra min side, og det er helt utrolig beklagelig. Vi hadde en liste med samarbeidspartnere, og jeg glemte rett og slett å fjerne alkoholen.
– Takk for at du gjorde meg bevisst på det, fortsetter hun.
I samtale med KOM24 blir også Pia Tryland bevisst på glippen.
– Jeg kjente ikke til det, men det var jo ikke bra.
Tryland sier hun bare kan svare på Vixen sine vegne, men at de er ekstremt opptatt av å være etterrettelige og følge lover og regler selv.
– Vi vet at alt vi gjør blir fulgt nøye med på både av media og profiler, sier hun.
Til KOM24 svarer Lyngstad at Inzpire.me står for drikken på konferansen, og at de naturligvis har leverandører til det.
– Det er ikke en større sak enn det, men det ble selvfølgelig feil å dele det på den måten, og vi rettet opp i det med en gang.