Mer enn seks av ti influensere sier jobben påvirker deres psykiske helse
Influensere er mer selektive til merkevaresamarbeid – høyere etterspørsel og større fokus på etisk markedsføring trekkes ut som hovedårsaker i ny rapport.
Denne artikkelen er over to år gammel.
inzpire.me lanserte i 2020 en grundig analyse av hvem influensere er og deres tanker om eget yrke. Nå har influencer marketing-plattformen analysert dataen på nytt for å identifisere utviklingen og hvilke problemstillinger bransjen står ovenfor.
Det melder de i en pressemelding.
Undersøkelsen viser at influensere selv sliter psykisk som følge av å jobbe i bransjen.
– Mye må forbedres
I 2020 følte 47 prosent at det å jobbe som influenser hadde påvirket deres mentale helse, i dag ligger tallet på 66 prosent.
Mats Lyngstad, daglig leder i inzpire.me, mener bransjen beveger seg i en uheldig retning.
– Det har vært mye debatt rundt promotering av urealistiske skjønnhetsidealer på sosiale medier – ofte retusjerte bilder i et forsøk på å fremme et mer attraktivt utseende. Problemet er også at det skaper et press på influensere til å produsere like «attraktivt» innhold og det settes en urealistisk standard i bransjen, sier Lyngstad i pressemeldingen.
Han mener man tok et steg i riktig retning med Stortingets krav om merking og retusjering av sponset innhold.
– Men tallene våre viser at det fortsatt er mye som må forbedres, sier han.
Undersøkelsen deres avdekker og at ting går i positiv retning i bransjen.
Tallene viser at 74 prosent av influenserne takker nei til merkevaresamarbeid på bakgrunn av etiske årsaker noe som er en økning fra 67 prosent i 2020.
21 000 influensere har svart
– Dette viser at influensere jobber aktivt med egen troverdighet og deres forpliktelse til ansvarlig promotering. Merkevarer som ikke tar dette på alvor vil slite med å finne verdifulle samarbeid, sier Lyngstad i pressemeldingen.
Tallene er hentet fra 21 000 influenser-profiler med en kombinert reach på over 126 millioner mennesker, mer enn 3,000 registrerte bedrifter globalt på inzpire.me, over 80,000 stories og innlegg samt kvalitativ data fra over 300 influensere globalt.
Undersøkelsen viser at 88 prosent av influensere har fått forespørsler fra merkevarer som er irrelevante for deres sosiale medie-profil. Dette har økt med 10 prosent siden 2020.
– Det er viktig at merkevarer gjør grundig research før de velger influensere til kampanjer. De må vurdere hver enkelt profil ut fra stil, innhold og verdier, og ikke bare sjekke demografi og antall følgere, sier Lyngstad i pressemeldingen.
Mye tid på merkevaresamarbeid
Ifølge rapporten bruker en gjennomsnittlig influenser 12 av 34 arbeidstimer på merkevaresamarbeid og 86 prosent planlegger å ha en «livslang karriere» som influenser.
– Det viser at bransjen blir mer profesjonalisert og influensere tar jobben på alvor. Allikevel viser rapporten vår at 80 prosent føler ordet «influenser» tillegges en negativ konnotasjon og et fåtall ønsker å bruke dette som stillingstittel, sier Lyngstad.