Alexander deler sin sjekkliste for deg som vil bruke influensere i markedsføring
Skal du bruke influensere i markedsføringen din er det flere ting du må passe på. Alexander Grimstad gir deg her sine beste tips.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(COLOSSEUM): Smood booker mellom 50 og 100 influencers hver måned og har gjort det i flere år.
På Social Media Days var de for å snakke om hvordan man kan gjøre influencer-markedsføring salgsdrivende samtidig som du bygger merkevare.
Byrålederen Alexander Grimstad delte flere råd for hvordan man best kan samarbeide med influensere.
Han pekte blant annet på at man må bestemme seg for om det er raske resultater eller merkevarebygging over tid man driver med når den aktuelle kampanjen blir satt i gang.
– Det gir en rus
– Digitalmarkedsførere er ofte opptatt av korte salgsløfter som konverteringskampanjer gir. Det gir en rus, men det «The long and short of it» gir er at det gir salg, men det bygger ikke merkevaren din, sier han.
Grimstad mener det er en del merkevarer som har gått seg vill i dette og glemt merkevaren sin.
– Man må bygge merkevare samtidig som du selger, da vil alt bare «blowe up» og det vil regne penger på dere og profilen dere har booket til kampanjen, sier han og humrer.
Samtidig sier han at det ikke alltid er like lett å drive med merkevarebygging.
– Vi har blir møtt med at vi har satt i gang en kampanje som skal bygge merkevare, så går det to dager etter kampanjen er skrudd på og så får vi spørsmål om hvor blir det av konverteringene, sier han.
– Det er forståelig, for vi skal jo drive konverteringer. Men man må passe på at man har et tydelig mål fra starten av, men det er jo og fint om kampanjen gir salg alt i dag, sier han.
Men dette med mål er viktig. For det et av flere hovedpunkter de jobber etter.
Grimstad snakket og om viktigheten av å velge de rette influenserne.
Bli kjent med influenserene
– Det må være relevant for merkevaren deres. Hva har influenserne drevet med siste tiden? Om dere ikke vet det, finn noen som følger influenserne. Dette er både privatpersoner og selvstendig næringsdrivende, så det er greit å vite. Men du må og vite hvem som er følgerne deres. Er det ekte følgere? Hvor har de følgerne sine?, peker han på.
Men når du har landet på hvilke influensere du skal bruke, om det er mikro eller makro-influensere og dere er blitt enige om det er influenserne sine kanaler dere skal være i eller merkevarens egne kanaler, må man brife og forhandle med dem.
– Husk formalia. Ha ting skriftlig, vært tydelig på regler og vilkår samt rettigheter og format. Om dere booker dem for Instagram, hvor mange innlegg og stories er det snakk om? Kan dere bruke materialet selv etterpå? Pass på å avklare de tingene, sier han.
Grimstad sier at det er lov å gi en siste instruks når man gir «go», der man gjerne forteller om varighet, pris, at det må stå annonse og lignende.
Underveis må man følge opp og korrigere om det er noe å ta tak i.
Han er opptatt av at man må ha en tydelig felles kjøreplan sammen med influenseren så du raskt kan å inn og korrigere eller slette om det er gjort feil.
– Kundeservice kommer til å klikke bananas om de ser feil i innlegget som har gått ut og de må svare på alle som tar kontakt for det er mye feil, sier han.
Nå kampanjen endelig er over er det på tide å rapportere. Men det er ikke alltid like enkelt å få tall fra kampanjer med influensere.
Der har Grimstad noen triks i ermet.
Unike rabattkoder
– Å bruke en unik rabattkode er et triks. Har du en tydelig rabattkode er det lett å spore direkte salg med den rabattkoden, som gjør at du lett kan gå inn etterpå og snakke med influenseren eller med teamet dit om dette er en influenser man skal bruke igjen, sier han.
Grimstad sier at UTM-tracking gir god oversikt over konverteringer. Han anbefaler og å bruke bruk bit.ly
– Da får du live tall på linkene du deler og da ser du om influenseren drar inn trafikk, sier han.
Han anbefaler og å bruke merkevaretracker en gang i kvartalet, der man sender ut spørreundersøkelser og stille spørsmål som gjør at du får en tydelig trend på merkevarekjennskap.
– Da vil du få bra feedback på om merkevaren beveger seg i kjennskap, sier han.
Han anbefaler og å måle merkevaren ved hjelp av Googles Brand lift som han mener gir gode svar på om kampanjen gir bevegelse i kjennskapen din.
Men han sier at du og bør få tall fra influenserne som viser visninger, rekkevidde, kommentarer og hvor mange lenkeklikk de kan melde om.
– Kjør debrif, estimer effekt og vurder mot alternativ, sier han.
– Analyser og konkluder og start forfra igjen.