Instagram lanserer Broadcast Channels
Meta lanserte torsdag en ny funksjon på Instagram.
Broadcast Channels, eller kringastingskanaler, som det kalles på norsk, lar deg dele tekst, bilder, video, lyd og spørsmål med dine følgere. De kan reagere på innholdet og velge svaralternativ, men ikke skrive meldinger eller kommentarer.
Hvis det høres kjent ut, er det fordi Metas kringkastingskanaler er en blåkopi av den populære funksjonen Channels på Telegram.
Dine Instagram-følgere må velge å følge kanalen for å få varsler om meldinger du legger ut, men innholdet i kanalen er åpent tilgjengelig. Det må også følge Instagrams retningslinjer for innhold. En bruker kan opprette flere kanaler.
Mark Zuckerberg lanserte Channels på sin egen kanal, Meta Channel 📢, som også vil være kanalen han planlegger å offentliggjøre kommende nyheter og lanseringer først.
Her fortalte han også at Meta planlegger å også lansere Channels på Facebook og Messenger etter hvert, og at de også vil teste ut muligheter for «samsending» mellom flere kreatører og en spørsmål-og-svar-funksjon.
Foreløpig er Broadcast Channels bare tilgjengelig for et lite antall utvalgte brukere, men det er mulig å sette seg på venteliste for å få tidlig tilgang til funksjonen.
Selv om kun et fåtall brukere foreløpig kan opprette kanaler, skal alle kunne abonnere og se innholdet i kanaler.
I skrivende stund kommer det opp en melding om at funksjonen ikke er tilgjengelig ennå når undertegnede forsøker, men ifølge Meta skal den bli tilgjengelig for alle.
For å abonnere på en kanal må du følge kontoen til den aktuelle kanalen. Lenke til kanalen finner du enten i bioen på kontoen, eller de kan deles som klistremerker i stories. Det skal også være mulig for følgere å invitere sine venner til å følge en kanal. Hvis en konto du allerede følger oppretter en kanal, vil du også få et varsel med mulighet for å abonnere.