Slik gikk hun fra å være «potet» til å bli strategisk rådgiver
– Jeg hadde ansvar for merkevare, markedsføring og å skrive julekort. Da ble jeg litt sur.
(Edderkoppen Scene, Oslo): – Jeg liker ikke så godt når vi kommunikasjonsrådgivere sier at «jeg er som en potet, jeg». Eller «jeg gjør litt av alt jeg». For det er så misvisende.
Slik startet Kristine Volpe, kommunikasjonsdirektør i Mercell Group, sitt foredrag på Kommunikasjonsdagen.
Mercell er en plattform-leverandør for offentlige e-anbud i Europa, som ble etablert i Norge i 1989.
De opererer i mange land, og mange steder møter de andre kulturer, lover og normer enn i Norge.
– Hvordan kan jeg tilpasse meg det? Jeg kan ikke komme som Ola Nordmann og si at vi gjør det sånn, så bare heng dere på. Nei, jeg må forstå at disse forskjellene eksisterer. Hvis ikke bruker jeg altfor mye tid på å løse kulturelle floker, og for lite tid på å nå målene vi har satt, sa Volpe.
– Må forstå
Noe av det hun oppdaget aller først da hun fikk jobben i Mercell like før pandemien, var at hun trengte forståelse for hele organisasjonen hun jobbet i.
– Jeg hadde ansvar for merkevare, markedsføring og å skrive julekort. Da ble jeg litt sur. Da måtte jeg si fra til min nye jobb om hva jeg synes at kommunikasjon burde bety. Det var litt skummelt, det kunne kostet meg et hode, sa Volpe.
Da ble hun flyttet til en annen avdeling, og fikk i større grad lov til å jobbe målrettet slik hun ønsket, og mindre potet-aktig.
Da Mercell skulle samle elleve ulike merkevarer til å bli én, møtte ledelsen motstand innad. Da var de avhengige av god internkommunikasjon, slik at flest mulig forsto hva som skulle skje.
– Hva er mitt ansvar som kommunikasjonsdirektør da? Jeg kan ikke bare si «huff dette var vanskelig. Skal vi bare ta en kaffe og snakke om hvor vanskelig dette er». Jeg måtte definere hvordan vi skulle stå i disse endringene, selv om det ble motarbeidet.
Rotete
Videre snakket Volpe om viktigheten av å bruke kjente kommunikasjonskanaler for å snakke med de ansatte.
– Hvis de ansatte ikke vet hvor de skal finne ting, da blir det rot. Og det rotet hadde vi i Mercell i starten. Da blir folk sinte på meg.
Hun avsluttet med å slå et slag for grundig, strategisk kommunikasjonsarbeid.
– Jeg håper vi kan si at poteter er kjempegodt til middag, men at det ikke er spesielt effektivt når man jobber med kommunikasjon.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no