Her kan kommunikasjonsstudenter få unik erfaring: – Ikke vær redd for å sende inn en søknad
Både OBOS og Statsbygg ansetter kommunikasjonsstudenter til tverrfaglige internships i sommermånedene.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Dersom du studerer kommunikasjon og har lyst på en relevant sommerjobb, er dette tiden på året for å søke på slikt.
OBOS og Statsbygg er begge er kjent for å tilby tverrfaglige og anerkjente summer internships. Disse stillingene er populære og får årlig en hel haug med søkere.
KOM24 har tatt en prat med HR-avdelingene i begge bedriftene, og dette er deres tips til å skille seg ut i mengden.
- Innholdsrikt program
Boligbyggeren OBOS tar hver sommer inn unge traineer til utforske ulike fagfelt. Som kommunikasjonsstudent kan du få plass i kommunikasjonsavdelingen eller markedsavdelingen.
– Det er viktig for oss at vi klarer å lage et innholdsrikt program for våre traineer, at de får spennende og relevante oppgaver og god oppfølging underveis, sier HR-rådgiver Karoline Bøyesen i OBOS.
Hun kan fortelle at de vanligvis ansetter rundt 15 sommertraineer fordelt på ulike fagområder. Når det gjelder kommunikasjon varierer det noe fra år til år.
– Men i år som i fjor skal vi ha én sommertrainee i Kommunikasjonsavdelingen og én i Markedsavdelingen.
Hva kandidatene i kommunikasjonsavdelingen og markedsavdelingen jobber med i løpet av sommeren, kan variere.
– Dette varierer både med tanke på hva som er dagsaktuelt, samt kandidatenes studiekompetanse og fordypning. Tidligere har sommertraineer i Kommunikasjonsavdelingen jobbet med å utvikle strategi og markedsplan for OBOS`appen Nabohjelp, vært med på innholdsproduksjon på sosiale medier, samt jobbet med profileringsprosjekter og skrevet og publisert saker i blant annet «Bolig & Miljø», OBOS-bladet og på våre nettsider.
– I Markedsavdelingen har tidligere sommertraineer jobbet med innholdsanalyse og segmentering av kundegrupper med tanke på OBOS` ulike tjenester, strategi og publikasjonsplan for lanseringer, forklarer Bøyesen.
Som en del av traineeprogrammet gjennomføres det et tverrfaglig prosjekt som man jobber på gjennom sommeren sammen med de øvrige traineene.
– Her jobber man sammen om en caseoppgave som skal presenteres i slutten av sommeren.
– Kreativitet kan være et godt stikkord
HR-rådgiveren forteller at de i OBOS «alltid på søken etter «The Next big thing».
– I år ser vi derfor etter studenter som tør å ha store ideer og kanskje er de selv «the next big thing» for OBOS? Så dette må kandidatene gjerne synliggjøre gjennom hvordan de presenterer seg og sin kompetanse. Kreativitet kan være et godt stikkord for å skille seg ut i bunken.
– På hvilken måte får vi inntrykk av kandidatenes kjennskap til OBOS som potensiell arbeidsgiver, hva de selv mener at de kan tilføre oss med sin bakgrunn og kompetanse og hvor tydelig kommer motivasjonen frem for akkurat denne stillingen, er ting vi ser etter.
Les også: «Fire kommunikasjonstalenter: Slik fikk de jobb i byrå»
– Ikke vær redd
I Summer Internship-programmet til Statsbygg tar de inn 30 studenter fra ulike fagretninger, og én av de får jobbe i kommunikasjonsavdelingen.
– Hva får en intern i kommunikasjonsavdelingen jobbe med i sommermånedene?
– Vi har en kommunikasjonsstab på ti personer og den som får jobbe med kommunikasjon blir en del av staben. Det betyr at vedkommende jobber ca 50 prosent med vanlige kommunikasjonsoppgaver som å skrive nyheter, lage pressemeldinger, publisere på web og sosiale medier, forklarer HR-rådgiver Mathilde Skarheim Diseth i Statsbygg.
Resten av tiden er dedikert kommunikasjonsarbeid om Summer Internshipet.
– Det betyr å filme og skrive om internshipet på sosiale medier, og «selge inn» nyheter om internsene til studiestedenes nettsteder eller karrieresider. I tillegg skal det utarbeides en kommunikasjonsstrategi for annonsering til neste års utlysning.
Diseth forteller at de får inn over tusen søknader hvert år.
– Man skal likevel ikke være redd for å sende inn en søknad, selv om det er mange søkere ettersom vi ser etter søkere fra mange ulike studieretninger.
Kom med eksempler
I den anledning kommer HR-rådgiveren med et par gode råd.
– Jeg er ikke en fagperson innenfor alle disse områdene. Derfor er det nyttig dersom kandidaten kan vise til eksempler fra tidligere erfaringer for å tydeliggjøre hvordan dette passer med oppgavene som skal løses, samt kvalifikasjonene vi har bedt om hos søkerne, sier hun og legger til:
– Som student kan det være vanskelig å gi eksempler på relevant erfaring, men her gjelder det å bruke det man har av erfaring fra deltidsjobber eller fra andre steder der du har lært deg noe du kan bruke videre.
– Vi ønsker studenter som er engasjerte, ønsker å bidra og som tar initiativ. Har du vært aktiv i verv eller har noen interessante fritidsinteresser - trekk frem det.
Hun kan fortelle at etter HR har gått gjennom søknadene, sendes det ut en evnetest og det gjennomføres et videointervju med de aktuelle kandidatene.
Deretter sendes de som vurderes som de mest aktuelle videre til leder i de aktuelle avdelingene, som deretter gjennomfører et annengangsintervju.
– Det foregår som regel over Teams ettersom studentene bor spredt over landet - og spesielt nå i den tiden vi er i.
Les også: «Tre PR-topper: Slik får du jobb i kommunikasjonsbransjen»