KOMMENTAR
Derfor er en god landingsside avgjørende for kampanjen din
– En landingsside som inneholder overflødige elementer vil kun forvirre brukerne, og kan føre til at brukeren mister fokus og ikke gjør det man ønsker.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Dette innlegget ble først publisert på nettsiden til Iteo, og er gjengitt med forfatterens tillattelse.
I kampanjesammenheng er en landingsside en frittstående enkeltside, som er satt opp spesifikt for kampanjen. Målet er å konvertere.
Det er viktig å huske på at en landingsside gjerne er den første siden brukerne besøker, enten om de har klikket på en annonse fra Facebook eller LinkedIn, en lenke i e-post eller fra andre steder på nettsiden som peker til landingssiden. Det kan også være at brukerne søker på relevante søkeord via Google og velger å klikke seg inn på landingssiden som er mest relevant for det de søker etter.
I kampanjesammenheng er det viktig å ha fokus på hva siden skal tilføre av verdi, og ha riktig utforming slik at den resulterer i en konvertering. Lenger ned får du seks kjennetegn til en god landingsside for kampanjer.
– Når vi snakker om kampanjer har landingssiden kun ett eneste formål. Den skal konvertere. En konvertering kan for eksempel være at besøkende vil motta innhold som gir verdi mot at de legger igjen kontaktinformasjon. Innhold kan her være en whitepaper, reservasjon av plass på et webinar eller en rabattkode, sier fagansvarlig for inbound i Iteo, Espen Skogheim Haugen.
– For å oppnå at besøkende på landingssiden skal oppgi noe som helst av informasjon, må du tilby dem noe verdifullt.
Det er på landingssiden at denne handlingen foregår. Derfor må innholdet på landingssiden samsvare med hva brukerne forventer når de kommer via en annonse eller en e-post, slik at veien til konvertering er kortest mulig. Det er flere viktige ting som må være på plass, for at landingssiden skal fungere på best mulig måte.
– En landingsside som inneholder overflødige elementer vil kun forvirre brukerne, og kan føre til at brukeren mister fokus og ikke gjør det man ønsker. Da får du langt færre – i verste fall ingen – konverteringer, og landingssiden har ikke oppfylt hensikten sin. Man ønsker jo ikke å forvirre brukerne når man først har fått dem inn på landingssiden med et ønsket formål. Hele brukeropplevelsen må være sømløs og uten friksjon, fortsetter Skogheim Haugen.
6 kjennetegn på en god landingsside for kampanjer
1. Tittelen er gjennomtenkt
Tittelen på landingssiden må være lik det som er kommunisert i annonsene eller lenken man klikker på. Dette for at folk skal gjenkjenne innholdet. Du må derfor ha fokus på brukeren og hva du vil at de skal gjøre.
2. Budskapet er relevant
Det man skal kommunisere på landingssiden må være kort, presist og ha et unikt salgsargument. Du må få frem tydelige fordeler med det du tilbyr for at brukerne skal utføre en handling. Budskapet ditt må være relevant. Hold deg derfor til et par setninger som ingress, og ikke skriv lengre tekster. En punktliste kan være et godt format.
3. Inneholder viktige søkeord
Du bør bruke de viktigste søkeordene i teksten. Det kan være lurt å ha gjort en enkel søkeordanalyse på forhånd. Dette sørger for at søkeordet i fokus er relevant og faktisk har søkevolum, slik at det er potensiale for organisk trafikk.
4. Bygger tillit
Å bygge tillit er viktig. Relevant informasjon om firmaet/avsender, bransjetilhørighet og tilgjengelighet er viktig. Legg gjerne inn en anmeldelse, sitater eller oppgi utmerkelser som dere har, for å skape nettverkseffekt og bygge tillit.
5. Landingssiden har et tydelig mål
Når man setter opp en landingsside for en kampanje bør du ha definert tydelige mål for hva du ønsker at målgruppen skal gjøre. Du må ha et enkelt konverteringsmål og en enkel vei til handling. Dette kan være et skjema for kontakt, påmelding eller knapper for nedlastning av materiell du tilbyr besøkende. Det må være enkelt å ta neste steg, og call to action (CTA) må være tydelig og ikke drukne i overflødige ting på landingssiden. Du må også kommunisere hva som skjer i etterkant av handlingen, i Call to action-knappene. «Last ned vår guide til innhold som selger» vil skape større forventninger til faglig innhold enn «Les våre 5 tips til innhold».
6. Gjør det enkelt å legge igjen kontaktinformasjon
Sett opp et enkelt skjema hvor brukerne legger igjen nødvendig informasjon. Jo færre linjer i skjemaet du har, jo større er sjansen for at folk ønsker å legge igjen kontaktinfo.
Konvertering på tvers av hele kundereisen
En god landingsside er et godt virkemiddel i hele kundereisen din. Hovedmålet er å få besøkende til å konvertere, på tvers av kundereisen.
– Dersom man oppnår konverteringer via landingssiden, er målet oppnådd. Oppsummert kan man si at en god landingsside skal forenkle, ivareta og konvertere. At landingssiden konverterer betyr derimot ikke at du kan lene deg tilbake og la siden «leve» på egen hånd. Kanskje er det et potensiale for at landingssiden kan gi deg enda bedre resultater. Derfor er det viktig å A/B-teste ulike elementer på landingssiden under kampanjen. Du vet ikke det fulle potensiale før du har A/B-testet, avslutter Skogheim Haugen.